Kålrot er bra for helsen – Dampkokt kålrabi

Kålrabi. Foto: Lise von Krogh.

Kålrabi. Foto: Lise von Krogh.

Kålrabi kan bidra til å forebygge sykdom, særlig om du tilbereder den optimalt.

Innlegget er opprinnelig skrevet for Matmerk Økologisk.

I år har jeg plantet to slag kålrabi, eller kålrot som den også heter, en med rødt skall og en med gult skall. Fersk kålrabi er utrolig godt – særlig med en dipp. Jeg venter ikke til jul med å spise kålrabi. Jeg spiser den nå, når den er på sitt beste! Jeg bruker den som regel i stedet for potet til middag, vanligvis som dampkokt i terninger eller som mos. Kålrabi er et must i lapskaus og passer godt i supper og gryter. Ovnsbakt kålrabi er også godt. Flere oppskrifter med kålrabi

I Bergen hvor jeg vokste opp kaller vi denne knollen for “kålrabi”. Her på østlandet kaller man den “kålrot”. Hvilket navn som er mest foretrukne vet jeg ikke, men forvirringen blir ikke bedre med at også knutkål går under navnet “kålrabi”. Kjært barn har mange navn. Uansett, i denne saken så snakker vi altså om Brassica napus rapifera

Når du damper grønnsaker, særlig de du har kuttet opp i biter så vil du kunne tape næringsstoffer til kokevannet. Dersom du damper grønnsakene så er tapet betydelig lavere. Vitamin C, folat og andre B-vitaminer tapes lett til kokevannet, men det betyr ikke alt at forsvinner. Men opp mot halvparten av vitamin C kan forsvinne ved koking, noe av dette skyldes også at vitamin C ødelegges under koking. Ved damping bevares vitamin C og andre næringsstoffer bedre.

Grønnsaker kan forebygge koronar hjertesykdom, hjerneslag og høyt blodtrykk, metabolsk syndrom og kreft i munn, svelg, strupehode, spiserør og magesekk*. Fordi kålrabi er en fin kilde til fiber, vitamin C og folat, kan den også bidra til å forebygge kreft i tykk- og endetarm, bukspyttkjertel og spiserør samt hjerte- og karsykdom og diabetes. Kålrabi inneholder halvparten så mye karbohydrater og dobbelt så mye fiber som poteten. Kålrabi har lav energitetthet og kan derfor inngå i et kosthold som virker forebyggende mot overvekt og fedme.

Så damper du kålrabien i stedet for å koke i vann så henter du ut det beste av knollen. Når kålrabien er kokt er det lettere å spise mye av den enn i rå tilstand, spesielt for barn. Kålrabi er rett og slett bra for deg!

Kilder:

  • Nugrahedi PY, Verkerk R, Widianarko B, Dekker M. A mechanistic perspective on process-induced changes in glucosinolate content in Brassica vegetables: a review. Crit Rev Food Sci Nutr. 2015;55(6):823-38. doi: 10.1080/10408398.2012.688076.
  • Nugrahedi PY, Hantoro I, Verkerk R, Dekker M, Steenbekkers B. Practices and health perception of preparation of Brassica vegetables: translating survey data to technological and nutritional implications.Int J Food Sci Nutr. 2015 Jul 14:1-9.
  • Kostholdsråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer. Nasjonalt råd for ernæring, 2011. 
  • Matvaretabellen.no
  • Kostholdsplanleggeren.no

Les mer om kålrabi: Kålrotbiff anno 1940

Oppskrift: Dampet kålrabi / Kålrot

Du trenger følgende til 4 porsjoner: 

  • 1 kålrabi, skjært i terninger
  • 1 dæsj rapsolje
  • 2-3 ss fersk persille, finhakket
  • 1 klype flaksalt

Slik gjør du: 

Damp kålrabien til den er gjennomkokt. La den stå å “tørke” litt etterpå slik at den ikke blir for fuktig. Hell over litt rapsolje og bland forsiktig. Dryss over persille og salt.

Serveres varm!

Advertisements

Comments

  1. hei, jeg spiser nok mat som inneholder folat. vet du om noen matvarer, frukt og grønt som inneholder lite folat eller ikke i det hele tatt, men som inneholder mye jern? vil ikke spise spinat f.eks. fordi det inneholder svært mye folat.

    Like

  2. Petimeter says:

    Kålrabi er faktisk noe annet, det du har tatt bilde av er kålrot. Kålrabi får vi vel omtrent ikke tak i i Norge – jeg ser det hvertfall aldri i butikken.
    https://no.wikipedia.org/wiki/Knutek%C3%A5l

    Like

  3. Og hvis man avkjøler kålrabi til under 25 grader, dannes det trolig resistent stivelse, noe som ikke fordøyes og derfor ikke gir kalorier. Og som kan forbedre tarmflora. Dette skjer med poteter og flere andre stivelsesrike matvarer

    Like

  4. Reblogged this on Optimalt kosthold and commented:
    Nå er det på tide å fråtse i kålrabi!

    Like

Trackbacks

  1. […] er god for helsen og kan dampkokes, stekes som biff,  spises rå med dip, ovnsbakes,  brukes i deilig kålrotstappe, du kan også […]

    Like

  2. […] Kålrot er bra for helsen – Dampkokt kålrabi […]

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s