Deilig peppermyntesmoothie på 3 ingredienser

Foto: Lise von Krogh.

Foto: Lise von Krogh.

Mynte er villig og allsidig. Bruk den til noe sunt og godt.

Innlegget er opprinnelig skrevet for Matmerk Økologisk.

Jeg har masse peppermynte i kjøkkenhagen. Jeg flyttet den i vår fra en overgrodd plass til egen kasse. Her har den slått rot og vi går daglig ut og plukker litt av denne deilige urten som kommer opp år etter år. Den vokser like villig som ugress. Får du tak i noen røtter med skudd, så kan du plante den og sikre deg mange deilige smaksopplevelser.

Peppermynte tilskrives mange slags egenskaper, f.eks. til å roe magen. Jeg bruker den først og fremst som en deilig smakstilsetning.

Peppermynte og vanlig mynte er nydelig på vannmelon, i desserter, kaker og krem, dressinger, salater og til å smakstilsette vann. Særlig agurk og mynte blir godt sammen. Finhakket mynte i en yoghurtbasert dressing blir nydelig. Og vi har alltid en mugge vann stående for tiden med en hel kvist mynte som hele tiden avgir en frisk, deilig smak til vannet – uten en eneste kalori eller noe tilsatt sukker. Du bare heller på nytt vann i muggen når det er tomt. Mynten overlever i vannet og holder seg i flere dager.

Her finner du flere oppskrifter med mynte og peppermynte.

I dag blandet jeg bananer, cultura og masse mynte til en veldig god smoothie. Den smakte så godt at alle andre ingredienser og smaker var helt unødvendig. Den kjølige smaken til mynten balansert sødmen fra bananen helt perfekt.

Oppskrift: Enkel, sunn og god peppermyntesmoothie

Du trenger følgende til 1 mugge smoothie: 

  • Bladene fra 1-3 lange kvist peppermynte (avhenger av hvor mye myntesmak du vil ha)
  • 0,75 liter cultura, tjukkmelk eller kefir
  • 3-4  passe modne bananer

Slik gjør du: 

Ha mynten i blenderen sammen med halvparten av melken. Kjør blenderen til mynten er helt most. Ha i bananer og resten av melken. Kjør til bananene er most.

Serveres best iskald!

Advertisements

Trackbacks

  1. […] Naturell yoghurt, kultura, kefir eller melk. Jeg justerer mengdene etter behov, gir smoothien et proteininnhold av høy kvalitet, samt kalsium til skjelettet. Meieriprodukter inneholder også B-vitaminet riboflavin og sporstoffet jod samt fett. Dette kan også erstattes med kalsiumberikede soyamelkvarianter. Deilig peppermyntesmoothie på 3 ingredienser […]

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s