Dropp setteløken, så løken selv!

Løken spirer etter noen dager. Foto: Lise von Krogh ©

Hvis du ikke får tak i setteløk, kan du så løken selv – men da må du være kjapp!

Du trenger ikke setteløk, du kan faktisk så løken selv fra frø. Utvalget av frø er dessuten bedre enn setteløk. Skal du så løk selv i år, bør du få fart på sakene og så nå.

Jeg MÅ ha løk!

Løk er nærmest obligatorisk i en kjøkkenhage spør du meg. Dette er en matvare som setter nydelig smak på nærmest enhver rett og som kanskje er noe av det sunneste du kan spise.

Løkknollen er fiberrik og inneholder kreftforebyggende stoffer, men det spiselige løkgresset er proppfull av næringsstoffer som vitamin A, K, C, folat og kalium samt kostfiber. Alle slags løk kan beskytter mot kreft i magesekk og hvitløken spesielt beskytter mot kreft i tykk- og endetarm. om fiberkilde kan den også forebygge type-2 diabetes og hjerte- og karsykdom. I helsedirektoratets råd om å spise fem om dagen anbefales vi at løk inkluderes.

Skal du virkelig øke inntaket av løk, så anbefaler jeg denne enkle og næringsrike løksuppen. Da får du virkelig i deg alle de gode næringsstoffene som finnes i løken.

For meg er det selvsagt at jeg må dyrke løk i år! Jeg har fremdeles litt løk igjen fra i fjor. Det fine med løk er den utrolig holdbarheten etter høsting. Dessuten kan du på fersk løk også spise det grønne løkgresset som er proppfull av næringsstoffer.

Setteløk eller så selv?

Jeg har aldri sådd løk selv, men brukt setteløk. Jeg trodde at hvis jeg skulle så frøene selv, så måtte jeg først lage setteløk det ene året, før jeg kunne få ordentlig løk det neste året. Så feil kan man ta! Det er nemlig veldig greit å dyrke egen løk.

Piet Vijverberg som er økobonden i Hurdal Økolandsby fortalte at da han kom til Norge fra Nederland, så sådde han først løken selv før ha oppdaget at her til lands så var setteløk vanligere. Nå er han tilbake til løkfrø igjen. Årsaken til dette er det begrensede utvalget og tilgangen på økologisk setteløk – eller vanlig setteløk for den del. I år har Piet sådd frø til purre, rød og hvit kepaløk, pipeløk og prærieløk.

Å dyrke egen kepaløk og purre fra frø, gjør du helt enkelt selv, oppfordrer økobonden Piet.

Dersom du har lyst å prøve ulike typer løk, så har solhatt.no 5 ulike sorter, mens på svenske Runåbergs fröer finnes det hele 15  sorter og på Impecta (som jeg aldri har kjøpt fra) finner du 27 løksorter.

Så enkelt er det!

Du kan så de svarte frøene ganske tett, ca. 4-7 frø per potte med 1 cm sand over. Sanden bidrar til å holde på fukten i jorden. Frøene spirer raskt, men trenger ca. 8 uker i oppal før du kan plante dem ut. Så du nå, så rekker du utplanting i begynnelsen av juni.

I saken En ABC i oppal av grønnsaksplanter kan du lese om den viktige temperaturreguleringen under spiring og vekst. Det er viktig med jevn fuktighet i jorden under spiring. Plast eller glass over over fremmer spiringen ved at den holder på fuktigheten i jorden.

Løkfrø spirer raskt, om du har god temperatur, sier Piet.

Løken bør trimmes underveis i oppalet. Du kan hjelpe den av med frøet i toppen av skuddet når den strekker seg og du bør holde lengden nede på 7-8 cm ved å klippe den en gang i blant. Da vokser den seg tykkere og sterkere før du planter dem ut.

Løk tåler mye, men bør herdes ved utplanting og kortdagsbehandles, råder Piet.

Kortdagsbehandling vil si at du dekker dem med til med svart plast eller skrur av lyset mellom kl. 19.00 og kl. 07.30 slik at plantene får 11,5 times dag og 12,5 times natt. Dette forhindrer at de danner småløk etter utplanting og sørger for at de vokser seg store før løkknollen utvikles i juli og august.

Kepaløken planter du ut i grupper, mens purren settes ned en for en. Les mer om utplanting av kepaløk og purre på Runåbergs frøer.

Comments

  1. Veldig inspirerende om løk-jeg vi prøve å så i år

    Like

  2. Dette her høres veldig flott ut, men det er noe jeg ikke får til. Noe jeg gjør feil. Sådde purreløk i begynnelsen av april, og den er fortsatt like tynn som gressløk. Den får gjødsel og vann, og jeg har holdt den nede slik som det står på 7-8cm . Har du noen teorier? Hva er løkfrøene sådd i her?

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker