Chipotle- og honningmarinert kjesadel

Foto: Lise von Krogh ©

Foto: Lise von Krogh ©

Godt pluss godt blir enda bedre! Det er to matvarer som virkelig begeistrer meg – nemlig honning og kje. 

Hekta på honning!

Honning har jeg rett og slett dilla på. Ikke bare fordi det er søtt, men fordi det har en spennende smak og lukt som avhenger helt av hvilke blomster biene har hentet nektaren fra. Honning er et perfekt krydder i matlaging fordi det runder sterk smak og gir en myk aroma til retten. Vanlig sukker bruker jeg nesten aldri, det er nemlig mye kjedeligere i smaken.

En annen side ved honning er jo at det er lokalt og snart egenprodusert sukker fra flittige bier. Jeg er fersk birøkter og har akkurat pustet lettet ut over at biene mine har overlevd første vinter her i Skrukkelia. Det blir spennende fremover nå som biene har våknet til live. De er allerede ute og henter pollen fra or og kommer flyvende hjem med lysegule poser på beina. Jeg håper på en god honningsesong.

Det kommer til å bli enda flere oppskrifter med honning i bloggen min fremover. Men her har du noen oppskrifter hvor honning brukes.

Kje fra kjentfolk!

Kje er ikke akkurat noe du får tak i på butikken. Jeg er så heldig at jeg har et par kontakter for kjekjøtt. Det er jeg veldig glad for. Dette er et fantastisk produkt. Mørt og godt. Prisen er nok høyere enn vanlig kjøtt fra superen, f.eks. lam, men det er en pris jeg med glede betaler – fordi pengene går rett til bonden som har produsert kjøttet.

Hvis du har lyst å få tak i kjekjøtt, så har Økoguiden på Ren Mat en oversikt over produsenter av kje og geit.

Og her har du mine oppskrifter med kje og flere skal det bli!

Oppskrift: Chipotle- og honningmarinert kjesadel

I denne retten kan du erstatte chiptolen med chilipulver eller kajenne eller droppe det helt.

Du trenger følgende per porsjon:

  • 1 stykk sadel av kje
  • 1/4 dl tørket kantarell eller annen sopp
  • 1 rødbete, skrelt og delt i 4 båter
  • 2 kokte poteter, delt i båter

Marinade som rekker til 1-3 kjøttstykker:

  • 1 tørket chiptole chilipepper (eller bruk vanlig chili)
  • 2 hvitløk, knust
  • 2 ss eplesidereddik
  • 2 ss honning
  • Juicen av 1/2 sitron
  • 1 ts sitronzest
  • Litt salt og pepper

Slik gjør du: 

Knus chipotlen grovt i en morter. Bland alle ingredienser til marinaden og smak til med salt og pepper.

Legg sadelen i marinaden og la den marinere i minst 1 time, gjerne over natten.

I en ildfast form legger du tørket sopp, heller over resten av marinaden og legger kjøttet på toppen.

Sett et steketermometer inn midt i sadelen. Stekes i ovnen på 180 °C til det får en kjernetemperatur på 58-65 °C. Sett grillen på når kjøttet er nesten klart å la det å en rask bruning. Ta kjøttet ut og la det hvile i et kvarter før servering.

Legg potet- og rødbetebåter i hver sin/eller samme ildfaste form. Ha på litt olje, salt og pepper. La grønnsakene steke sammen med kjøttet.

Serveres!

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker