Når du vet hva du har i maten – Lasagne speciale

Mektig og deilig mat. Foto: Lise von Krogh

Mektig og deilig mat. Foto: Lise von Krogh

Tanker om matmerking, hvor maten kommer i fra, fola blakken og en deilig lasagneoppskrift.

Vi vet ikke hvor maten kommer i fra!

Forrige uke var matmerking, hestekjøtt og mattrygghet i vinden. Samme uke underviste jeg i forskrifter som har med mat og kosttilskudd å gjøre. Jeg har også kunder som jeg rådgir på matmerking. Jeg var til og med på TV2 nyhetskanalen lørdag formiddag og kommenterte hestekjøttskandalen. Å jobbe med forskrifter høres kanskje kjedelig ut, men det er spennende (og faktisk ganske krevende). Matvarekunnskap, kunnskap om råvarer og hvordan maten settes i sammen er noe jeg interesserer meg for.

I uken som var smeltet altså alt dette sammen. Lasagne merket med storfekjøtt inneholdt hest uten at verken forbruker eller produsenten(e) av lasagnen var klar over dette. Dette bringer på banen flere tankekors:

  • Forbruker må kunne stole på matmerking. Det er vår eneste mulighet til å vite hva maten inneholder og kunne foreta valg deretter.
  • Vi må kunne stole på produsentene. Når matmerkingen er feil blir forbruker lurt. Dette svekker tilliten til matvareprodusentene generelt og kan potensielt være en helserisiko.
  • Vi må kunne stole på butikkene, at de ikke kutter kostnader ved å gjøre kompromiss med tanke på vår helse.
  • Vi får ikke alltid vite hvor maten kommer i fra. Det står vanligvis ikke på emballasjen hvor kjøttet kommer i fra, til tross for at det er et krav om at dyrerase oppføres. Vi må stole på at produsenten vet dette, dersom det oppstår en helserisiko. Det må bli strenger krav til dokumentasjon av sporbarhet og ev. merking av dette.
  • Hvem skal ta ansvaret for at maten slik at vi sikres trygg mat? Mattilsynet, matvarekjedene eller produsenten? Åpenbart alle tre! Men husk at du også kan ta ditt eget ansvar. Desto renere, ferskere og mindre bearbeidet mat du kjøper, desto mer kontroll har du på ingrediensene og råvarene.

Er det så ille å spise fola blakken da?

Samme uke fordypet jeg meg i de ernæringsmessige kvalitetene til hestekjøtt. Hestekjøtt er mørt kjøtt som er svært rikt på protein og samtidig lavt på fett. Fettsyresammensetningen er fordelaktig, med mye umettet fett. En god kilde til jern er kjøttet også. Les mer på bramat.no

Det stilles ekstremt strenge forskriftsmessige krav til hester som slaktes til menneskemat. Slik som at kjøttet er fritt for skadelige medisiner og at hesten er frisk. I fjor ble det slaktet 1300 godkjente hester her i Norge. Bakom disse tallene ligger det nok mange tårer og fortvilelse over tapte kjæledyr og gode venner. Meningene (og følelsene) er flere og sterke, personlig synes jeg det viktigste er at dyr har det bra når de lever og slaktes dersom de ikke kan forespeiles et godt liv videre. Altså at det er bedre med et godt liv, fremfor et langt liv. Vi skal jo tross alt alle dø.

Lasagne med spesialingredienser fra Hadeland og Søndre land

Høy i hatten som jeg var da jeg skrev artiklene om hestekjøtt, måtte jeg jo selvsagt spise hest også (det er tross alt 10 år siden sist). Dessverre fikk jeg ikke tak i hestebiff, men jeg fikk tak i Sangnæspølsa på Kiwi på Jaren. Den inneholder både storfe og hest. På etiketten kan jeg lese følgende:

Sangnæspølsa ble laget første gang i 1939 av Gunnar Sangnæs. Oppskriften er en godt bevart familiehemmelighet som i dag forvaltes av tredje generasjon ved familien Røsaasen i Røykenvik på Hadeland. Sangnæspølsa blir forsatt laget på samme måte som i 1939, med de beste råvarer og helt uten tilsettingsstoffer, men selvfølgelig med moderne kvalitetssystemer godkjent av Mattilsynet.

Denne spekepølsen var mør, svart og god. I søndagens lasagneoppskrift ville jeg bruke Italiensk spekeskinke, men den hadde vi spist opp. Så da foreslo husbonden at vi kunne jo bruke hestepølsen! Så da ble det jaggu hestelasagne til søndagsmiddag.

Men vi hadde også i et halvt kilo med kjøttdeig fra skotsk høylandsfe. Kjøtt vi har kjøpt direkte fra bonden på Hævop gård gjennom venner. Kjøtt fra dyr som har hatt det bra og som går ute året rundt – inntil de slaktes. Bedre blir det ikke!

Oppskriften finner du under bildet. Sjekk også ut blogginnlegget og oppskriften Lavkarbolasagne eller (fuske)moussaka.

Lasagne med skotsk høylandsfe kjøtt fra venner og hestepølse fra en lokal produsent. Foto: Lise von Krogh

Lasagne med skotsk høylandsfe kjøtt fra venner og hestepølse fra en lokal produsent. Foto: Lise von Krogh

Oppskrift: Lasagne speciale

Du trenger følgende til 6-8 porsjoner:

  • 5 aromasopp, skivet
  • 1/2 dl rapsolje
  • 1 gul løk, finhakket
  • 2 fedd hvitløk, finhakket
  • 500 gram kjøttdeig
  • 50 gram spekeskinke (med eller uten hest)
  • 3 ss rødvin (valgfritt)
  • 1 1/2 boks hermetiske tomater
  • 3 ss tomatpuré
  • 4 tørkede tomater, finhakket
  • 3 ss basilikum, finhakket
  • 2 ss tørket timian og oregano
  • 1 liter helmelk
  • 1 fedd hvitløk, litt presset
  • 50 gram hvetemel
  • 50 g meierismør
  • 400 gram lasagneplater (som ikke må forkokes)
  • 300 gram mozzarella-ost, revet
  • Salt og pepper

Slik gjør du:

Start med kjøttsausen: Stek soppen i en tørr, varm stekepanne til den begynner å skrumpe sammen. Ha i olje, løk og hvitløk. Demp varmen litt og stek videre til løken er myk og blank. Ha i kjøttdeig og stek den til den er jevn og brun. Ha i spekeskinken, vin, tomater, tomatpuré, tørkede tomater og urter. La det koke opp og demp varmen. Legg på logg og rør i sausen en gang i bland. Spe på med vann om den blir tørr. Kan med fordel stå og småputre i en time, men det er ikke nødvendig. Smak til med salt og pepper.

Lag hvit saus: Varm opp melken sammen med det lille hvitløksfeddet under omrøring. Rør hele tiden og når melken nesten koker tar du en av varmen. Husk at melken ikke må svi seg.

Smelt smør i en annen kasserolle og ha i mel. La det surre i ett minutt mens du rører. Spe i melken gradvis. Når du har hatt i all melken, lar du sausen forsiktig koke opp. Visp eller rør om hele tiden så den ikke svir seg i bunnen. La den småkoke i to til tre minutter. Smak til med salt og pepper.

Legg lagene: Varm opp stekeovnen til 200 grader (jeg lot den tomme ildfaste formen varmes opp i ovnen samtidig og tok den ut da jeg skulle ha i maten). Begynn med kjøttsausen. Legg et tynt lag kjøttsaus i bunn, derpå litt hvit saus og noe ost. Legg over et lag lasagneplater. Repeter med kjøttsaus, hvit saus, ost og lasagneplater. Avslutt med et lag lasagneplater, hvit saus og ost. Krydre med salt og pepper på toppen.

Stek lasagnen i rundt 30 minutter til den er spør og gylden på overflaten. Serveres med frisk salat.

Comments

  1. Mmm, Denne lasagnen ser helt herlig ut, med rødvin og spekeskinke og masse gode greier! den skal jeg definitivt prøve. Skjønner virkelig ikke at folk i det hele tatt kjøper de ferdiglasagnene, hest eller ikke. Selv lager jeg en versjon som er bolognese-inspirert med masse bacon, gulrot og selleri oppi. http://matmedmonkis.blogspot.no/2012/06/monkis-lasagne-deluxe.html

    Like

    • lisevonkrogh says:

      Det tar jo litt tid å lage lasagne fra bunnen av, men resultatet er virkelig verdt innsatsen! Din variant virker også god. Neste gang tar jeg i gulrot også – smart og sunt! Faktisk hadde jeg i selleri, men glemte å skrive det inn i oppskriften 🙂

      Like

  2. Ser god ut, den skal jeg prove! Med eller uten fola 🙂 Og grattis med forsiden av VG. Men HVOR mye helmelk er det som skal i? Det skjønte jeg ikke 🙂

    Like

    • lisevonkrogh says:

      Hei Ann-Kristin, tusen takk 🙂 Du kan i grunnen bruke all slags spekeskinke eller -pølse i retten. Du oppdaget en liten skrivefeil. 1 liter helmelk skal det være. Korrigert nå 🙂

      Like

  3. Pga. personlige valg ville jeg aldri spist hest. Men nå er det nå ikke bare derfor at dette blir sjekket og er lvorlig. Det er fordi det er medesiner i kjøttet som overhodet ikke er bra at vi får i oss.

    Like

    • lisevonkrogh says:

      Jeg har ikke noe problem med å spise hest som vi vet er nøye kontrollert gjennom norske slakterier. Både dyrevelferd og ernæring er viktig for meg ved valg av matvarer. Ikke alltid like lett å få til begge deler.

      Like

    • Oddvar Egeli says:

      Når vi ser bort fra medisiner som dyrene får, og sammenligner dette med annet normalt storfekjøtt så er hestekjøtt glimrende. Jeg tror det sitter mest mellom ørene når man tenker på hestekjøtt. I gamle dager var alt dårlig kjøtt som ” smaker som gammelt hestekjøtt”. Dette sitter nok enda hos folk. Hestekjøtt kan anbefales på det sterkeste i de fleste sammenhenger. Men det skal være sundt, og ikke inneholde medisiner. Dette er en selvfølge for alt kjøtt og melkeprodukter.

      Like

  4. Jeg har plukket opp et par bra tips her.

    Like

  5. Bra innlegg, Lise!

    Det er Magne fra VG her, nå har jeg anbefalt innlegget ditt på forsiden av VG slik at flere kan få gleden av det.

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere? Ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no

    🙂

    Like

Trackbacks

  1. […] Les også Når du vet hva du har i maten ? Lasagne speciale (med hest) […]

    Like

  2. […] Les også Når du vet hva du har i maten – Lasagne speciale (med hest) […]

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker