Hjertesukk og instasoup – Tilfeldig, enkel japansk suppe med Enoki

Deilig suppe med få ingredienser. Foto: Lise von Krogh

Deilig suppe med få ingredienser. Foto: Lise von Krogh

En sjeldenhet i matbutikken og en kommentar fra en japansk Instagram-venn, ble til en nydelig suppe. En ikke-planlagt nytelse på en hverdag med et lite hjertesukk…

Jeg fant, jeg fant!

Nærbutikken der jeg bor har begrenset med utvalg. En gang i blant dukker det opp “sjeldenheter” i grønnsaksdisken, slik som bok choy eller pastinakk. I dag fant jeg av alle ting: Enoki! En japansk matsopp som jeg sist gang smakte under en middag i Guangzhou i Kina. Jeg aner ikke hvordan den hadde forvillet seg til Hurdal, men her var den og den kjøpte jeg!

Glad og fornøyd måtte jeg selvsagt dele funnet mitt med mine instragram-følgere. Hvorpå en av mine japanske “venner” utbrøt:

Oh, that’s Japanese Enoki mushroom!!!

Videre fulgte en engasjert samtale om sopp og suppe som endte med suppelunsj. Oppskriften finner du nederst.

Enoki, japansk matsopp. Foto: Lise von Krogh

Enoki, japansk matsopp. Foto: Lise von Krogh

Samme dag hørte jeg på en podcast fra NRK Ekko hvor de snakket om vintersopp. Vintersopp er nemlig den ville, norske varianten av den japanske, kultiverte enokien. Under milde vintre kan du gå ut og plukke denne direkte fra løvtrær, men ikke bjørk. Enoki dyrkes i mørket og er derfor hvit og lang. Vintersoppen er kortere og gylden i farge. Kanskje en sopptur i skogen midtvinters hadde vært noe?

Les artikkelen min på bramat.no: Ikke spis rå sjampinjong!

Stusselig standardutvalg i norske matbutikker

Jeg synes generelt at norske matbutikker har dårlig utvalg, særlig når det kommer til frukt og grønt. Spesielt ille står det til her på bygda. Lokale matvarer og småprodusenter er nærmest fraværende. Derimot får du kjøpt utallige varianter av ost, posemat, kjøttpålegg, panert fisk, pizza og pølser. Det er jo selvsagt spennende å finne japansk sopp på bitte lille Coop i Hurdal, men hvor ble det av norske spesialiteter? Og hvorfor må jeg kjøpe visne grønnsaker? Kanskje fordi nordmenn har sluttet med ferskmat og heller foretrekker ferdigmat? Trist, eller hva mener du?

Oppskrift: Japansk suppe med Enoki

Dette er en snarlaget, mager og smakfull suppe som du kan spise med ris eller nudler til om du vil at den skal gi mer energi. Uten ris og nudler er suppen lavkarbo. Jeg spiste den med quinoa. Prøv denne suppen om du vil avansere: Nudelsuppe med kjøttboller og mange smaker

Du trenger omtrent følgende til 2 porsjoner:

  • 4-5 dl vann
  • 4 ss soyasaus
  • 4 skiver ingefær
  • 1/2 rød chili, skivet
  • 150 g karbonadedeig
  • 1/2 egg, pisket
  • 1 fedd hvitløk
  • 1/2 ts nykvernet pepper
  • 2 vårløk, finhakket
  • 1 pakke Enoki, renset
  • Fersk korianderblader, rikelig

Slik gjør du:

Kok opp vannet sammen med soyasausen, ingefærskiver og chili og la den stå og småkoke mens du lager kjøttbollene.

Bland godt sammen kjøtt, egg, hvitløk og pepper. Lag små kjøttboller av kjøttfarsen. Ha kjøttbollene forsiktig over i soyavannet. Ha i vårløken. Skru ned varmen og la kjøttbollene trekke i ca 10 minutter eller til de er gjennomkokte. Ikke la suppen koke fordi da går kjøttbollene i oppløsning.

Rett før servering har du i Enoki-soppen og korianderblader. La suppen trekke, på grensen til å koke, i 2 minutter.

Ikke nudler, men sopp. Foto: Lise von Krogh

Ikke nudler, men sopp. Foto: Lise von Krogh

Tips: Server suppen med ris, nudler eller quinoa. Suppen er mild på smak og ekstra chili og ingefær må du gjerne ha i.

Comments

  1. Åh, så heldig du er! Jeg har lenge leita etter enoki her i Oslo uten hell, og grønnsakshandleren var ikke fått det inn etter at jeg har spurt heller.
    Er forøvrig helt enig med deg om utvalget i vanlige butikker her i landet. Ikke bare grønnsaker, men også generelt. Jeg kjøpte en helt vanlig indrefilet av okse på Rema1000 tidligere i uka som etter at den var stekt lignet mer på svinekjøtt i fargen og i tillegg var fullstendig smakløs. Joda, jeg kunne dratt til slaktern og fått noe ordentlig, men det burde da vær et slags minstekrav til daglivare også?

    Like

    • lisevonkrogh says:

      Utrolig at jeg finner enoki her ute på landsbygda, mens du ikke finner den i Oslo. Har du prøvd den asiatiske butikken i brugata? Folk flest handler jo i vanlige dagligvarer og utvalget i ferskmat burde vært bedre ja (men det er jo ikke sikkert alle vil ha fersk mat og lage maten selv fra grunnen …) Var innom en delikatesseforretning i helgen med utrolig mye godt, men ganske dyrt også

      Like

Trackbacks

  1. […] Japansk suppe […]

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

