Gulrotpizza i travle tider

Gulrotpizza til små og store. Foto: Lise von Krogh.

Gulrotpizza til små og store. Foto: Lise von Krogh.

Denne pizzaen lager du i en fei, selv på travle ukedager! 

Jeg er fortiden gressenke, alenemor til en tobeint og ti firbeinte og i full jobb som selvstendig næringsdrivende ernæringsbiolog. Dette skyldes at husbonden jobber for Femundløpet på Røros som går av stabelen 6.-10- februar og har vært bortreist siden nyttår.

Denne situasjonen fører til knallharder prioriteringer på arbeidsoppgaver enten det er jobbrelatert eller privat. Det sier seg selv at jeg må kutte på tid jeg bruker på ulike oppgaver, dette gjelder også når det kommer til middagen.

Jr. får servert raske middager, f.eks. pølse med råkost, fiskegrateng med revet gulrot, fiskehamburger med grovbrød, tomatskive og salat og annet som det tar maks 15. minutter å lage. Det blir et kompromiss mellom et slags ferdigmatalternativ og sunne råvarer.

Veggispizza til slitne typer

I dag satt jeg en rask pizzadeig før jeg dro og hentet Jr. i barnehagen. Ferdigmatalternativet ble en pizzasaus på spruteflaske. Og den sunne råvaren var 3 gulrøtter og hvitost. Pizzaen ble kjempegod og Jr. langet innpå.

I dag ble det pizzadeig av siktet hvetemel, fordi det falt seg slik. Andre ganger lager jeg pizzadeig med minst 50 % sammalt. Men i dag passet dette godt, fordi Jr. driver og står snøbrett i barnehagen og bruker masse energi. Om han får litt raske karbohydrater fra pizzadeigen, gjør det lite. Selv en aktiv fireåring trenger å restituere seg. Og jeg driver og måker i hundegårdene hver dag og trenger også å restituere meg.

Hvetemelet og osten birar med protein, gulroten med fiber og mikronæringsstoffer og sausen med deilig smak. Osten og olivenoljen bidrar med fett, men to aktive mennesker kommer dette fettet god med. Og, kjøtt? Det er rett og slett overflødig på denne pizzaen. Den er mer enn god nok slik den er.

Dette er selvsagt ikke den sunneste pizzaen i klassen. Som jeg nevnte over, desto mer sammelt det er i deigen desto mer næringsstoffer gir den. Desto mer grønnsaker som brukes desto bedre det, men tre gulrøtter på en pizza er likevel ikke så verst. Ved å droppe kjøtt, dropper du også en kilde til salt og mettet fett. Mettet fett får du likevel nok av fra osten.

Oppskrift: Gulrotpizza

Du kan selvsagt bruke ferdigdeig her.

Du trenger følgende til 1 pizza: 

  • 250 gram hvetemel, enten 100 % siktet hvetemel eller 50:50 sammalt og siktet
  • 1/4 ts salt
  • 1/2 pose tørrgjær
  • 3 ss olivenolje
  • 1,25-1,5 dl lunkent vann
  • ca. 1 dl pizzasaus
  • 3 gulrøtter, revne
  • 1 dl revet hvitost
  • Litt pepper

Slik gjør du: 

Sikt hvetemel i en bolle, bland inn salt og tørr gjær. Lag en grop i hvetemel, ha i olivenolje og vannet og bland godt sammen. Elt deigen i ti minutter og sett den til heving i om lag en time. Kjevle ut deigen og legg den på bakepapir på en bakeplate. Forhåndsstek den på 250 grader i 3-4 minutter.

Ta pizzabunnen ut av ovnen. Bre på pizzasaus, dryss over gulrot og revet hvitost. Kvern på litt pepper. Stek den i ovnen i omlag ti minutter eller til osten begynner å bli stekt.

Et!

PS. Gi pizzaen litt ekstra fres med litt chiliolje.

Advertisements

Trackbacks

  1. […] hver eneste rett. Du kan smørsteke og ovnsbake den, bake brød og muffins med den. Den passer på pizza, i gryterett og i en hverdagssalat. Og du kan putte én enkelt gulrot i matpakken, enkelt og greit […]

    Like

  2. […] fikk en gang kritikk for at jeg la ut en gulrotpizza som lett kunne misforstås for å være veldig sunn. Denne gang vil jeg rydde bort alle potensielle […]

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s