Unn deg litt luksus! Bak et fikenbrød.

Spis brødet med deilig blåmuggost. Foto: Lise von Krogh.

Spis brødet med deilig blåmuggost. Foto: Lise von Krogh.

Himmelsk deilige speltbrød med hakket fiken.

Tørket fiken synes jeg er utrolig godt. Jeg har ofte dette med meg på tur i tilfelle jeg trenger energipåfyll. Jeg bruker også fiken i brød. Fiken tilfører brødet en nydelig sødme, en forsiktig knasende opplevelse og gode vitaminer og mineraler.

I motsetning til mange andre frukter er fiken, særlig de tørkede, rike på kalsium. Kalsium er et mineral som er viktig for beinbygning, tenner, et normalt stoffskifte og muskelfunksjon. Dessuten er tørket fiken rike på kalium og fiber, samt en kilde til vitamin K og mangan. Spiser du 5 fiken får du dekket 1/3 av kalsium- og fiberbehovet ditt.

Fiken er noe jeg anbefaler i et kosthold som ikke inneholder melkeprodukter. Nylig underviste jeg en klasse på Toten folkehøgskole. De fikk praktisk oppgave i å plukke ut kalsiumrike produkter de kunne tenke seg å spise hver dag, dersom de ikke kunne drikke eller spise melkeprodukter. De fikk velge mellom brokkoli, spinat, erter, sesamfrø, linfrø, mandler, sardiner, tørket fersken og fiken. Til min overraskelse var det nesten ingen som ville ha fiken på sin tallerken. Det ente med at alle måtte ta en smaksprøve på denne uvante frukten. Tørket fiken er kanskje for viderekommende, men fiken i bakverk vil jeg påstå kan de fleste like – i allefall om du liker müslibrød.

Oppskrift: Speltbrød med fiken

Du kan også bruke hvete om du ikke har speltmel for hånden. Speltmelet i brødet er fra Økologisk Spesialkorn som leverer mel av gamle landssorter. Dette speltmelet er av opprinnelige speltsorter uten innblanding av moderne hvete. Kornet er dyrket på godkjente biodynamiske og økologiske gårder og foredlet på Debiogodkjent økologisk mølleanlegg.

NB! Dette er ikke et grovbrød, men finere brød med 1/4 sammalt mel. Godt til lørdagsfrokosten!

Du trenger følgende til to brød: 

  • 250 g sammalt speltmel
  • 500 g siktet speltmel
  • 250 g siktet hvetemel
  • 25 g gjær
  • ca. 8 dl kaldt vann
  • 1 ts havsalt
  • 3 ss olivenolje
  • 20 hakkede fiken

Slik gjør du: 

Ha melet i en bakebolle. Rør gjæren ut i vannet og ha det over i melet sammen med salt. Elt deigen til du ser glutennettet stramme seg, ca. 10 minutter med kjøkkenmaskin. På slutten av eltetiden har du i olivenoljen og helt på slutten fikenbitene slik at de blander seg med deig. Har du frukten i for tidlig vil den gå i stykker.

Sett deigen til heving noen timer (du kan korte ned hevetiden med å bruke lunkent vann) til den har doblet størrelsen. Langsom heving får smaken til å utvikle seg godt i deigen. Fordel deigen i to formet og la den heve på nytt til nær dobbel størrelse.

Stek brødene midt i ovnen på 250 grader i 15 minutter og senk varmen til 225 grader i en halvtime.

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker