I år skal jeg bake brødet mitt selv!

Fiber og frø. Foto: Lise von Krogh.

Fiber og frø. Foto: Lise von Krogh.

Og investere i et langt liv.

Nå har jeg fått nok av kjipe kjøpebrød og ambisjonene mine for 2015 er å bake brødet mitt selv! Å bake sitt eget brød er en fin ting synes jeg. Det er rimeligere, i mange tilfeller sunnere og jeg liker prosessen. Det kan til og med påvirke livslengden min.

Saken er opprinnelig skrevet for Matmerks Økologisk.no.

Nå er det slutt med kjipe kjøpebrød

Jeg må innrømme at jeg frem til nå har kjøpt brødet mitt på nærbutikken. Men jeg blir frustrert over det dårlige utvalget av ordentlig grove brød. Det meste i butikken er fint og halvgrovt. Dette avspeiler dessverre hva ”folk flest” kjøper av brød. Ikke rart at brød får dårlig rykte på seg når det kommer til helse. De ordentlige grove brødene er det færre av. Bor du ved et skikkelig bakeri er det selvsagt noe helt annet, men det gjør ikke jeg.

Stille og håndlaget

Å bake brød er mer enn å bare lage en deig som heves og deretter stekes. Jeg liker enkle matlagingsprosesser som ikke støyer. Ja, du leste riktig. Jeg liker ikke bråk når jeg baker. Jeg liker stillheten og håndlaget.

Derfor foretrekker jeg enten å elte deigen for hånd eller enda bedre, bruke eltefrimetoden. Før jul presenterte konditor Sverre Sætre oppskriften ”Frøbrød med strekk og brett” i D2. Den går ut på at deigen heves i to timer uten at den først eltes og at du en gang i blant tar bretter deigen for å fremme god heving.

Jeg har tilpasset oppskriften litt med grovere mel. Brødet inneholder masse sesamfrø, solsikkefrø og linfrø som bidrar med virkelig god smak og mye næring. Resultatet er et grovt, sunt og velsmakende grovbrød.

Sunt med brød

Helkorn og frø gir et skikkelig sunt brød. Nylig ble det publisert en studie i det anerkjente tidsskriftet JAMA som viste at å spise helkorn kan forlenge livet.

Studien fulgte over 118 000 kvinner og menn i en 25-årsperiode. Resultatene viste at hver porsjon helkorn (28 gram) kunne senke risikoen for å dø av hjertesykdom med 9 % og risikoen for å dø generelt med 5 % gjennom et kvart århundre.

En skive grovbrød av 100 % sammalt mel, et rugknekkebrød, en skål havregrynsgrøt eller med firkorn minst en gang om dagen er en billig livsforsikring. Spiser du helkorn, så får du i deg mer fiber, jern, tiamin og andre vitaminer og mineraler sammenlignet med mer raffinerte kornvarer.

Jeg har ikke tenkt å legge inn årene med det første og dersom helkorn kan bidra til at jeg holder meg gående er dette strålende. Å bake mitt eget brød er altså mitt sunne forsett til jeg stuper.

Oppskrift: Grovt frøbrød med strekk og brett

Min oppskrift er tilpasset fra Sverre Sætres oppskrift Frøbrød med strekk og brett i D2 (28. November 2014).

NB! Når mengden sammalt mel øker i en oppskrift må også mengden vann oppjusteres. Pass på at du ikke har i alt vannet med en gang, men sparer litt avhengig av hvor mye vann deigen trekker til seg. Det er også nødvendig med en viss andel hvete for at deigen skal heve seg.

Du trenger følgende til ett brød:

  • 3,5-4 dl lunkent vann
  • ¼ pakke fersk gjær eller ½ pose tørrgjær
  • 450 g fint sammalt økologisk hvetemel (100 gram økologisk siktet hvetemel og 350 gram annet grovt økologisk mel)
  • 4 ss hele økologiske linfrø
  • 4 ss økologiske sesamfrø
  • 4 ss økologiske solsikkefrø
  • 1 ts salt
  • Til slutt: 1-2 ss blandet linfrø, sesamfrø og solsikkefrø til å strø på før steking.
  • Smør til smøring av brødformen

Rør gjæren ut i vannet (husk å spar på noe av vannet). Tilsett mel, frø og salt. Bland deigen godt sammen med en sleiv. Den skal være ganske klissete. Tilsett mer vann om nødvendig. La den stå og heve lunt i to timer eller mer. En gang i blant (hvert 45. min) tar du sleiven og bretter deigen tre ganger. Se prosessen i videoen på D2.

Ha deigen over på en melet bakeplate. Ta tak i en flik. Strekk den litt og brett den inn mot midten. Dette må gjøres varsomt slik at du ikke presser ut all luften i deigen. Dette er litt vanskeligere med en grov deig enn med finbakst. Til slutt vender du deigen i frøblandingen og legger den i en smurt brødform. La den heve 1-2 timer til.

Stek brødet i ovnen. Still ovnen inn på 240-250 grader som du skrur ned til 220 grader i det du setter brødet inn. Steks i 30-40 minutter. Brødet er ferdig når du hører en hul lyd når du banker på det med et knivskaft.

Comments

  1. Herlig oppskrift! Hvilken brødform bruker du her? Brødet ser veldig rundt og stort ut… ikke slik vanlig smalt og avlangt 😉

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

