Hjemmelaget dessert – Kandisert rabarbra på yoghurtost

Foto: Lise von Krogh.

Foto: Lise von Krogh.

Dette er ikke en sunn rett, men en dessert med ”forferdelig” mye sukker.

Innlegget er opprinnelig skrevet for Matmerk Økologisk.

Jeg fikk en gang kritikk for at jeg la ut en gulrotpizza som lett kunne misforstås for å være veldig sunn. Denne gang vil jeg rydde bort alle potensielle misforståelser allerede fra starten. Dette er på ingen måte en sunn rett!

Ernæringsbiologer er ikke bare moralister med streng pekefinger. Vi er suckers for søte fristelser, som alle andre. Selv om rabarbraen i seg selv inneholder sunne næringsstoffer så har denne både badet i sukkerlake og rullet seg i sukker, så her går virkelig enhver potensiell vinning opp i spinninga, og vel så det.

Så hvorfor blogger jeg om usunn mat?

Bloggen min har aldri vært tenkt som en blogg med kun sunn mat, men en blogg til inspirasjon der totalen representerer et balansert kosthold for en travel hverdag. Ikke ulik min egen.

«Slagordet» for bloggen min er enkelt, sunt og godt. Men, av og til, når jeg har tid og overskudd, er ikke maten jeg lager like enkel. Innimellom vil jeg ha noe som virkelig ikke kan kalles sunt. Men, felles for alt er at det er veldig godt, og at det totalt sett er innenfor et kosthold jeg anbefaler for folk flest. Og lever etter selv.

  • Det er altså ikke en glutenfri-blogg, selv om du finner glutenfrie retter her. Jeg har ikke cøliaki.
  • Det er heller ikke en lavkarbo-blogg, selv om du finner karbohydratreduserte retter her. Jeg spiser selv karbohydratrike frukter, potet og fullkorn – og jeg bruker til og med siktet hvetemel en gang i blant.
  • Det er ikke en vegetarblogg selv om den inneholder flere vegetarretter. Jeg spiser mye grønt og mener bestemt at vi må redusere kjøttforbruket, men kjøtt og fisk av god kvalitet, fra etterrettelige leverandører er jeg glad i.

Og den er heller ikke en supersunn blogg, fordi overdreven sunnhet ikke nødvendigvis er så sunt.

– Frykten spiser seg inn i diettene våre, sier psykiater og professor Finn Skårderud til NRK og advarer mot sunnhetshysteriet.

Den sunne gyldne middelvei

Bloggen min handler altså om husmannskost, med vanlige ingredienser, for folk flest, i en travel hverdag. Den handler ikke om trend-dietter eller ulike moderne matintoleranser. Den er, kjedelig nok, basert på Råd 1 i Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer (Nasjonalt råd for ernæring, 2011):

Det anbefales et kosthold som hovedsakelig er plantebasert og som inneholder mye grønnsaker, frukt, bær, fullkorn og fisk, og begrensede mengder rødt kjøtt, salt, tilsatt sukker og energirike matvarer.

Men, selv om jeg tror på den gyldne middelvei har jeg noen kjepphester:

  • Jeg foretrekker økologisk og bærekraftig mat, handlet rettferdig.
  • Jeg foretrekker å bruke kortreiste, lokale og nasjonale matvarer/ingredienser.
  • Jeg eksperimenter med sanket og egendyrket mat, men bruker først og fremst mat du får kjøpt i helt vanlige matbutikker.
  • Jeg bruker svært lite (nesten ingenting) helfabrikata eller ferdigmat.
  • Jeg mener at jeg, som bevisst forbruker har et ansvar for å velge matvarer som tar hensyn til miljø og dyrevelferd.

Jeg blir daglig skuffet over det triste utvalget i norsk dagligvarehandel. Om vi alle får øynene opp for økt kvalitet og utvalg av rene, gode råvarer kan vi kanskje sammen påvirke dette i positiv retning.

Men, nok om det …

Jeg har noen lure knep for å overbevise deg om at denne rabarbradesserten likevel er bra å spise

Som fagekspert på ernæring og lang erfaring i ernæringskommunikasjon, kan jeg ty til skitne markedsføringstriks som overbeviser deg om at dette er slett ikke det verste du kan spise:

  • Retten inneholder ost laget av yoghurt. Denne er altså både rik på kalsium og protein.
  • Melken jeg brukte til yoghurten er økologisk
  • Rabarbra inneholder svært få kalorier, litt vitamin C og fiber og 94 % vann
  • Alt er hjemmelaget og retten inneholder ingen tilsetningsstoffer
  • Sukker kommer fra sukkerbete, og den er økologisk

Men dette er altså likevel ikke en sunn rett. Selv om sukkeret kommer fra en rotgrønnsak så er hvitt sukker noe vi ikke trenger i kosten og noe vi skal redusere inntaket av. Mengden sukker pr. porsjon som du ser på bildet er ca. 1 ts. En liten porsjon av denne retten er helt ok, men spiser du mye av den så blir mindre heldig for tenner og helsen. Jeg følger rådet om en begrenset mengde sukker i kosten (mindre enn 10 % av energien). Det får jeg til ved å unngå å kjøpe produkter som er tilsatt mye sukker. At sukkeret er økologisk betyr ikke at sukkeret er sunt, langt i fra. Det er like usunt som ikke-økologisk sukker.

Gjeninnfør lørdagsgodtet

Likevel mener jeg det er rom for en søt dessert i kostholdet. Da jeg vokste opp spiste vi dessert hver eneste dag. Ikke rart jeg hadde mye hull i tennene som liten. I dag spiser jeg dessert og godteri 1-2 ganger i uken. Ikke store mengder, men desserter og godteri som smaker skikkelig godt. Jeg kjøper heller en knøttliten sjokoladebit som koster like mye som en full pose i kiosken. Kvalitet fremfor kvantitet.

Dette gjør jeg med god samvittighet. Å spise godteri på lørdagskvelden er godt og koselig – men ikke noe jeg gjør de andre dagene i uken. Dette er, som jeg har sagt til det kjedsommelige, ikke en sunn rett, men det er en rett jeg mener du kan unne deg hvis du lever normalt sunt ellers i uken.­­

Og kanskje nettopp derfor er dette en ”sunn” rett …?

Oppskrift: Hjemmelaget dessert – Kandisert rabarbra på yoghurtost

Du trenger følgende til kandisert rabarbra:

  • 3 rabarbrastikler, kuttet i 1 cm tykke biter
  • 3,5 dl sukker
  • 1,25 dl vann

Slik gjør du: Forvarm ovnen til 125°C. Ha sukker og vann i en liten kasserolle. Varm opp på middels høy varme under omrøring til sukkeret er helt oppløst. Ta kasserollen av platen og ha i rabarba og la det stå i 15 til 20 minutter.

La rabarbrabitene få renne av seg og spre dem utover et bakebrett kledd med bakepapir. Sett brettet i ovnen i 2 timers. Når bitene har skrympet godt, så kan du ta ut en bit, la den avkjøle seg og smake på den. Den skal smake konsentrert søtt og syrlig. Når rabarbraen er ferdig, tar du den ut, la den avkjøle seg og ruller den i sukker.

Tips: Om du skjærer rabarbraen i tynne skiver får du sprø biter.


Du trenger følgende til hjemmelaget yoghurtost:

  • 1 liter økologisk helmelk
  • 1/2 dl yoghurt

Slik gjør du:

  1. Varm opp melken til du ikke klarer å holde fingeren nedi (ca. 45°C).Ta kasserollen av platen og la den få avkjøle seg et par grader til du klarer å holde fingeren nedi (ca. 42°grader). Bland inn yoghurten og sett kasserollen på et lunt sted, f.eks. badet, et varm rom slik som kjøkkenet, et sted for solen kommer inn vinduet eller i stekeovnen på ca. 50 grader. La yogurten stå og danne seg i minst 8 timer eller mer. Du må ikke finne på å røre i den før den er klar, da ødelegger du konsistensen.
  2. Når yoghurten har blitt noenlunde fast, så heller du den over i en traker med kaffefilter (skyll kaffefilteret først) og la den stå og renne av seg til yoghurten har blitt smørbar ost.

Server osten med kandisert rabarbra og en liten fiol. En nydelig liten fristelse!

Tips: Du kan stoppe på trinn 1 og nøye deg med deilig yoghurt. Du kan også droppe trinn 1 og begynne med kjøpeyoghurt som du renner av til ost.

Advertisements

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s