Energifrokost før tur – Ordentlig havregrøt

Ingenting slår havregrynsgrøten før langvarig fysisk aktivitet. Den perfekte frokosten når matlysten er litt dårlig, men kroppen trenger energi. Særlig når du skal lade opp til hundekjøring i Skrukkelia.

Her om dagen lanserte Helsedirektoratet kampanjen Små grep, stor forskjell. På lanseringen i Mathallen ble deltagerne avspist med havregrøt. Stakkars dem, tenkte jeg (som dessverre ikke kunne delta), tenk å kun få havregrøt når Mathallen har så mye spennende mat å by på? Men, egentlig er dette helt genialt. Dette er en frokost som er sunn og som gir jevnt blodsukker og langvarig mettet, hva mer kan du ønske deg før du tar fatt på dagen?

Kroppen trenger energi før fysiske anstrengelser

I dag har jeg vært ute og kjørt med bikkjene. Å drive med hundekjøring er ikke for de late. Selv om du står bakpå vognen eller sleden, må du ofte være med å jobbe i oppoverbakkene nå spannet er slitent. Både før og etter turen skal hundene får drikke og mat, de skal seles på, settes i spannet (osv. Det er mye håndtering som krever muskelkraft. Om vinteren må i tillegg hundegårdene måkes for snø, det er rene styrketreningen.

Jeg er et B-menneske som ikke bare bruker tid på å våkne, appetitten bruker også tid på å komme i dag. Det betyr at jeg sjeldent har lyst på frokost. Jeg spiser mer frokost av god, gammel vane – men ikke så mye. Derfor må jeg velge frokostrett med omhu de dagene jeg vet at jeg må yte noen timer senere. Da er havregrøten midt i blinken, tettpakket sunn energi som varer lenge.

Hundekjøring i flotte omgivelser på Tyin. Foto: John Harald Knutsson

 

Havre inneholder ekstra sunne fibre

Visste du at det meste av havreproduksjonen går til hest og andre husdyr? Vi mennesker kan godt få i oss litt mer havre. Havre har nemlig høyere innhold av løselig kostfiber og høyere andel av sunt fett enn andre korn.

Løselig fiber løses i vann og omdannes til gelé under fordøyelsen. Denne geléen kan binde andre substanser og senke hastigheten på sukkeropptaket. Derfor er havre er gunstig for blodsukkerkontrollen, men virker også kolesterolsenkende og kan forebygge hjertesykdom. Løselig fiber er fermenterbart og det betyr at tarmbakteriene i tykktarmen kan omdanne løselig fiber til kortkjedete fettsyrer som kan utnyttes av tarmcellene og gi oss energi fra kostfiber – indirekte.

Havrefibret gjør også av du får en langsom blodsukkerstigning og et jevnt blodsukker, og har dermed det vi kaller for en lav glykemisk indeks. Du får rett og slett langvarig og god energi. Fiber er dessuten bra for fordøyelsen.

Havregryn er supermat

Dette kornet er mer rikt på enumettet og flerumettet fett, enn hvete og bygg. Her finner du samme fettsyre som vi har i olivenolje, den enumettede oljesyren. Havregryn er en god kilde til B-vitaminene tiamin og folat. Mens tiamin sørger for at du klarer å forbrenne karbohydrater, vil folat gi deg friske røde blodceller. Og, sist men ikke minst, havre er en kilde til mettende protein. Les mer om havre i artikkelen min på bramat.no: Den ultimate ut på tur-frokosten.

Alaskan Malamutene Kamille og Solo, er jobber best på flatmark og i nedoverbakke. I oppoverbakke må matmor være med å jobbe. Da er det godt å ha spist en skikkelig frokost først. Foto: Lise von Krogh

 

Oppskrift: Den originale havregrøten

Glem havregrøt i porsjonsposer, den beste grøten lager du selv.

1 porsjon

  • 1,5 dl havregryn, gjerne økologiske
  • 1,5 dl vann
  • 1,5 dl lettmelk
  • 1/4 ts salt
  • 1/2 eple, i biter
  • Litt kanel
  • Litt sukker om du vil

Slik gjør du: 

Ha havregryn, vann og melk i en kasserolle. Kok opp mens du rører kontinuerlig. Senk varmen og la den koke i et par minutter til grøten tykner. Ha i saltet.

Server med eplebiter eller granateplekjerner, litt kanel og sukker.

Comments

  1. Good point. Takk for kjapt svar!

    (Godt at du ikke var totalt motstander heller, for det går mye proteiner her.)

    Like

  2. Hurra for havregrøt! Stor fan selv. Nå koser jeg meg med fullt av fine oppskrifter, (Kult med grove boller for lettlurte barn! Hehe.) men enda et spørsmål: Hva syns du om proteinpulver i grøten? For at det skal bli et enda mer sammensatt og mettende måltid, tenker jeg.

    Ha en nydelig tirsdag!

    Like

    • lisevonkrogh says:

      Så utrolig hyggelig å høre Chassi! Jeg tror ikke jeg ville ha hatt i noe proteinpulver i denne, jeg synes den er godt nok sammensatt allerede. Havren inneholder i seg selv 11 % protein og når du lager den på melk i tillegg synes jeg det er dekkende nok. En nydelig tirsdag til deg også 😀

      Like

Trackbacks

  1. […] Havre. Et par spiseskjeer havre bidrar med fiber av en helt spesiell karakter. Havre inneholder det løselige fibret betaglukan som kan senke blodkolesterolet og bidra til et normalt blodsukkert etter et måltid. Havren er dessuten en god kilde til samme fettsyren som finnes i olivenolje, oljesyre, samt protein, B-vitamiene folat og titamin. Du kan også bruke havrekli. Les mer om havre i Energifrokost før tur – Ordentlig havregrøt […]

    Like

  2. […] med frukt f.eks. bringebærsmoothie eller blåbærsmoothie med ingefær, yoghurt og havregryn. Havregrynsgrøt og kornblanding med melk er også gode […]

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker