Spis opp maten din – Restemat til lunsj

Lynrask restemat fra to ulike middager. Foto: Lise von Krogh

Selv små rester fra gårsdagens middag, kan blir en deilig lunsj.

Så mye mat kaster vi!

På NRK FBI i 2009 var det en egen sending om restemat. Her ble vi fortalt at hver familie kaster 200 kg spisbar mat hvert år. Jo rikere vi blir, jo mer kaster vi. Denne velstanden er det rene sløseriet. Rester kan brukes og 54 % av all mat som kastes er fremdeles spiselig. Brød, grønnsaker, kjøtt og melkeprodukter er noe av det vi kaster mye av. Vi kunne faktisk spart hele 8000,- i året på å spise opp maten vår. Lær mer!

Jeg lukter og sjekker datomerkingen

Jeg kan bli enda flinkere til å bruke rester, jeg bruker gjerne rester til små retter som lunsj eller kveldsmat. Større rester fryser jeg ned eller spiser som middag. Restene som ikke frister lengre går til bikkjene, men jeg må innrømme at jeg også glemmer mat i kjøleskapet.

Jeg har også blitt flinkere til å bruke nesen og øynene når jeg skal sjekke om maten er fremdeles spiselig. Jeg sjekker også type datomerkingen før jeg kaster eller bruker maten:

  • Siste forbruksdag: Produktet er ikke helsefarlig frem til denne datoen. Næringsmidler som fra et mikrobiologisk synspunkt er lett bedervelige og som derfor etter kort tid kan utgjøre en umiddelbar fare for menneskers helse, merkes med “siste forbruksdag”, f.eks. kjøtt. Har maten gått over denne datoen, går den rett i søpla, selv om den ser bra ut.
  • Best før: Næringsmidler som ikke er lett bedervelige, skal merkes med datoen som næringsmidlet bevarer sine spesielle egenskaper til, forutsatt riktig oppbevaring. Produktet kan altså spises etter denne datoen, men kvaliteten kan være dårligere, bl.a. smak, tekstur og næringsinnhold. Maten derimot er ikke farlig selv om det har gått noen dager over tiden. Spises om den ser bra ut og lukter normalt.

Restemat er lett å lage

En lunsjrett, middag eller et varmt kveldsmåltid kan bestå av følgende som du steker i en stekepanne eller varmer i ovnen. Ha på litt olje og krydder:

  • 0,5-2 dl kjøtt, fisk eller fugl
  • 0,5-2 dl kokt ris, pasta, potet e.l.
  • 1-2 dl hakkede grønnsaker, f.eks tomat som gir retten friskhet og fuktighet

Sjekk ut bloggen til Fru Lou Restemat.no for mer restematinspirasjon.

Oppskrift: Quinoa med elg og tomat på en mandag

Dette var restene etter to ulike middager denne helgen. Quinoaen var kokt med timian og var en den av søndagsmiddagene, mens elgskaven var stekt med øl og rømme og ble servert på lørsdagen.

Jeg brukte følgende til én lunsjrett:

  • 1 dl elgskav
  • 1 dl svart quinoa
  • 1 tomat, hakket
  • 2 ss olivenolje
  • 2 ss timian, finhakket
  • Pepper

Slik gjorde jeg:

Jeg hadde alle ingrediensene oppi en liten gryte og lot det steke i noen minutter mens jeg rørte rundt. Vips så var maten klar og det tok bare 5 minutter!
Nå har jeg registrert meg på Bloggurat.

Comments

  1. Hei Lise!
    Eg har lyst til å bli ernæringsfysolog, men veit ikkje korleis utdanning eg må ha. Skal snart søke på vidaregåande, og lurte på om det var noko krav om realfagspoeng for vidare skulegang?
    Fint om du kunne svært:) forresten du har ein veldig fin blogg!

    Like

    • lisevonkrogh says:

      Hei Anette, det er hyggelig å høre at du har lyst å bli ernæringsfysiolog. Det er et spennende yrke. Nå er det imidlertid leeeenge siden jeg var utdannet (1996) og mye har skjedd innen utdanningen siden jeg var ferdig. Nå kan du blir ernæringsfysiolog på UiB, UiO, HiAk, AMH, og sikkert flere andre steder. Ta kontakt med studieveilederne for å få råd og tips til hvordan du kommer inn og hvilken retning innen ernæringsfaget som passer for deg. Lykke til!!!

      Like

Trackbacks

  1. […] Mer inspirasjon til restemat: Spis opp maten din ? Restemat til lunsj […]

    Like

  2. […] Mer inspirasjon til restemat: Spis opp maten din – Restemat til lunsj […]

    Like

  3. […] Mat som merkes med Siste forbruksdag, må du spise opp innen denne datoen. Jeg kjøper ikke hvilken som helst billig matvare, jeg vil at den skal ha kvalitet og inneholde mye av hovedråvaren. Det betyr at jeg ikke kjøper utspedde kjøttboller på tilbud bare fordi de er billige. Jeg sjekker hvor mye kjøtt som inngår, slik at jeg også får næring for pengene. Forleden kjøpte jeg en bit hel røkelaks som jeg hadde to dager på meg til å spise. Det ble noen gode sandwicher og en deilig pastarett innenfor holdbarhetstiden. Les også Spis opp maten din – Restemat til lunsj […]

    Like

  4. […] Les mer om restemat i Spis opp maten din – Restemat til lunsj […]

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

