Après-hundekjøring-middag – Chili con Carne

En mettende middag til sultne mager. Foto: Lise von Krogh

Chili con carne er sunn og enkel hurtigmat. Akkurat det vi trengte etter en aktiv dag med hundekjøring. 

Jeg har få signaturretter, men det er noen få retter jeg lager flere ganger. Chili con carne lager jeg når jeg er virkelig sulten og trenger næringsrik og mettende mat. Dette er mat jeg lager når jeg ikke har tålmodighet til å tulle rundt på kjøkkenet, men skal ha maten på bordet faderlig fort.

Dette ble middagen en dag etter god hundekjøring. Vi kjørte på Sessvollmoen som er et militærområde full av kryssende veier, gjørmehull, vanndammer og våt sand. Kjempemoro!

Fornøyd og møkkete! Foto: John Harald Knutsson

Mest protein, litt karbohydrater

Chili con carne består hovedsakelig av bønner og kjøtt. Det blir nærmest dobbelt opp med styrkende proteiner. Jeg bruker karbonadedeig som er magert storfekjøtt samt røde og hvite bønner.  Jeg har også i litt mais som tilfører karbohydrater til slitne muskler. Rene restitusjonsmaten altså.

Det er forresten smart å velge karbonadedeig fremfor kjøttdeig. Begge er like proteinrike, men det er tre ganger så mye fett i kjøttdeigen. Sjekk selv: Bramat tester kjøttdeig og karbonadedeig.

Hermetikk takk!

Bønner er selvsagt best når du lar dem ligge i bløt over natten, men hermetikk er helt fint å bruke også. Hermetiske røde bønner, tomatbønner, tomat og tomatpuré på boks og hermetiske maiskorn har jeg alltid i kjøkkenskuffen. Det er ikke det jeg bruker mest av til vanlig, men dette er sikringskost og redningen når du skal spare inn tid.

Oppskrift: En solid, kjapp Chili con Carne

Du trenger følgende til en stor gryte: 

  • 2 ss rapsolje
  • 3 hvitløksfedd, finhakket
  • 1 gul og 1 rød løk, hakket
  • 1 pakke karbonadedeig
  • 1 fersk chili, finhakket eller ts chili eller mer
  • 1 ss paprikapulver
  • 1 ts spisskummen
  • 1 boks røde bønner
  • 1 boks tomatbønner
  • 1 boks hermetiske tomater
  • 1/2 boks tomatpuré
  • 1 boks maiskorn
  • 1 rød paprika, finhakket
  • Salt og pepper

Slik gjør du:

Varm oljen i en gryte. Stek hvitløk og løk bland. Ha i karbonadedeig og la den bli gjennomstekt. Ha krydder og stek litt til. Ha i bønner, tomater og tomatpuré, maiskorn og paprika. La gryten stå og surre på lav varmen i noen minutter. Smak til med salt og pepper og ha gjerne litt ekstra chili i.

Tips: Gryten smaker like godt dagen etter og er fin å fryse ned. 

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

