Grønn helse med grønnkåldryss og myntete

Foto: Lise von Krogh.

Foto: Lise von Krogh.

Jeg har sommeren i frysen og på veggen og drysser den i maten når jeg vil gjøre den litt sunnere.

I sommer fikk jeg mye grønnkål, gressløk og mynte. Grønnkålen ble revet opp i biter og gressløken hakket og begge sjokkfrosset. Mynten plukket jeg da frosten meldte seg og bant i bunter som jeg hang opp på kjøkkenet til tørk.

Det blir det sunn mat av!

Innlegget er opprinnelig skrevet for Matmerk Økologisk.no

Sunt grønnkåldryss og hakket gressløk

Kjøper du fersk grønnkål, må denne helst behandles slik at den blir lettere å tygge. Men jeg har funnet en smart måte å spise grønnkål på, med minimalt behandling og optimal bevaring av næringsstoffene.

  1. Du fryser de ferske, nyvaskede bladene (du trenger ikke forvelle denne) spredt utover et håndkle eller bakepapir i frysen.
  2. Når de er frosne så putter du dem raskt oppi fryseposer. Bruk gjerne ziplock, slik at du kan åpne og lukke posen raskt når du trenger litt kål i maten.
  3. Deretter knuser du grønnkålen i posen med hånden. Knip den raskt slik at kålen knuses i bitte små biter. Legg posen tilbake i frysen. Viktig å gjøre dette raskt slik at grønnkålen ikke tiner.

Gressløken ble bare hakket og frosset i poser.

Slik bruker du grønnkåldryss

Grønnkålen drysser du i maten rett før servering. Den trenger kun å tine i maten og må ikke kokes. Fordi den er i små biter, er den lett å tygge. Maten ser også litt mer fristende ut med grønt dryss.

Fordelen med å ha grønnkåldryss i maten rett før servering er at tapet av næringsstoffer, særlig vitaminer, blir minimal. Vitamin C og B-vitaminer er ikke glad i varme eller kokende vann, derfor vil denne teknikken spare vitaminene i grønnkålen i motsetning til grønnkål som må koke lengre.

Frossen gressløk bruker jeg på akkurat på samme måte. Jeg bare drysser litt gressløk i suppen, gryten, potetstappen e.l. rett før maten spises.

Flere grønnkåloppskrifter

Hjemmelaget myntete

På veggen på kjøkkenet henger det to bunter peppermynte. Hver morgen plukker jeg noen blader som jeg har i tekannen eller i tekoppen, gjerne med litt grønn te i løs vekt. Mynteteen trekkes flere ganger og smaker friskt og godt til mat eller alene.

Myntete gir en drikk som er både sukkerfri og koffeinfri og kan derfor drikkes både morgen og kveld, kald som varm. Et sunnere alternativ til drikke med tilsatt sukker og syre. Godt på kvelden når du vil ha noe med smak, men samtidig ikke få forstyrret nattesøvnen. Mynte er også godt i mat.

Du kan gjøre det samme med mynte du kjøper i butikken.

Vintermat med sommersmak

En kopp myntete til grønne linser med grønnkål, gressløk og en kjøttrik pølse – det er skikkelig vintermat med sommersmak!

Linsene smakte jeg til med en deilig Sweet and Smoky BBQ Sauce som jeg fikk av the BBQviking en kald og klar vinterdag.

Jeg er forøvrig veldig glad i linser og her er flere oppskrifter med linser

Oppskrift: Grønne linser med dryss av næringsrik grønnkål og gressløk

Du trenger følgende til 1 porsjon: 

  • 1 pakke grønne linser
  • 2 ts rapsolje
  • 1 ss røkt BBQ-saus (kan droppes eller byttes ut med annen saus)
  • 2-3 ss finknust frossen grønnkål
  • 1 ss frossen gressløk
  • salt og pepper

Slik gjør du:  

Varm opp linsene i oljen i en liten stekepanne. Bland inn sausen. Varm opp. Dryss i grønnkål og gressløk og bland godt sammen. Smak til med salt og pepper.

Server linsene med en kjøttrik pølse og en kopp nykoktvann med en liten kvist mynte.

 

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker