Når du har lyst på noe godt – grapefrukt med honningristede havregryn og yoghurt

Foto: Lise von Krogh.

Foto: Lise von Krogh.

Avse 5 minutter og lag et sunt og godt mellommåltid – det har du godt av!

Jeg nyter god mat og jeg elsker å bruke tid på å lage mat, men noen ganger trenger jeg mat fort – særlig når jeg jobber. Det holder konsentrasjonen min oppe slik at jeg jobber bra.

De viktige småmåltidene

Spiser jeg regelmessig, jobber jeg bedre og trener bedre. Et mellommåltid kan løfte energinivået mellom frokost og lunsj, mellom lunsj og middag og før eller etter trening. Det er ofte ikke så mye mat som skal til, men det må være ordentlig mat. Brus og godteri gjør deg ikke til en vinner.

Et mellommåltid kan godt inneholde sukker og karbohydrater som gir deg en liten piff, men sammen med protein eller fiber. Det virker nemlig regulerende på blodsukkeret. Dagens mellommåltid inneholder tre smarte ingredienser som gir rett energi:

  • Grapefrukt som både en kilde til fiber og fruktsukker
  • Yoghurt gir deg melkesukker og protein
  • Havre gir gunstige fibre, protein og stivelse

De beste mellommåltidene smaker så godt, at du har gleder deg til å spise dem. Grapefrukt med honningristede havregryn og yoghurt er så deilig at vanlig godteri blir helt uinteressant og kjedelig. Dette måltidet blir jeg aldri lei av!

Her finner du oppskriften på flere deilige og sunne mellommåltider. 

Oppskrift: Grapefrukt med honningristede havregryn og yoghurt

Du trenger følgende til 1 porsjon: 

  • 1 grapefrukt
  • 1,5 dl naturell yoghurt
  • 3 ss havregryn
  • 1 ss flytende honning
  • Kanel

Slik gjør du: 

Rens grapefrukten og skjær den i biter (skjær rundt kjernen, den er ikke god å spise). Legg grapefrukt og yoghurt på en tallerken.

Rist havregrynene i en tørr, varm stekepanne. Når havren begynner å få farge og dufte, heller du over honningen. Rør godt rundt mens havren trekker til seg honningen. Dette tar ca 10 sekunder. Spre de honningristede havregrynene over grapefrukten og strø litt kanel på toppen.

Kos deg!

Advertisements

Comments

  1. mette jørgensen says:

    Lagde denne til kvelds, helt nydelig! Hos tenåringen gikk den også ned på høykant. Tusen takk for tips:)

    Like

  2. Her var d mange gode tips, men trenger ett til. Er b-menneske og lite sulten om morgenen. Yougert burde være bra, men er ikke så glad i det (hadde melkeallergi som barn.) Smoothie blir jeg ofte fort sulten igjen av. Noen andre tips til noe lettspist, som aller helst holder deg mett litt?

    Like

    • lisevonkrogh says:

      Smoothie med silketofu, banan og/eller havregryn metter bedre. Det går også an å ha litt proteinpulver i. Ellers kan du jo starte dagen med en håndfull nøtter og en appelsin skåret i båter.

      Like

  3. Å, så lekkert! Denne kan man sikkert også servere som sunn dessert!

    Like

  4. Så utrolig godt ut, dette fikk jeg lyst på.

    Men hva om man på bruke glutenfrie havregryn, inneholder de likevel like mye protein?

    Like

    • lisevonkrogh says:

      Det er ikke noen forskjell i proteininnhold på vanlige havregryn og glutenfrie havregryn. Havre er jo i utgangspunktet glutenfritt, men kun havregryn som fremstilles med utstyr og lokaler hvor det ikke fremstilles produkter av hvete, bygg og rug kan merkes glutenfrie.

      Like

Trackbacks

  1. […] Når du har lyst på noe godt – grapefrukt med honningristede havregryn og yoghurt […]

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s