Frys ned urtene med smør og oljer

Foto: Lise von Krogh.

Foto: Lise von Krogh.

Ta vare på urtene i kjøkkenhagen eller vindusposten.

Innlegget er opprinnelig skrevet for Matmerk Økologisk.no

Grønne ferske urter er både vakre i vinduet og på maten. Du har sikkert kastet ferske urter fordi du ikke brukte dem opp raskt nok. De ble bare stående i vindusposten og visne hen.

Innhøsting av grønne urter

I år har jeg hatt forskjellige urter i kjøkkenhagen blant annet gressløk, koriander, persille, oregano, timian og mynte – og så mye av dem at jeg ikke har klart å brukte opp alle før nattefrosten satte inn. Derfor var det viktig for meg å ta vare på alle disse deilige urtene slik at jeg kunne bruke dem utover høsten, vinteren og våren. Svaret på dette ble dypfrysing. Alle urtene ble tatt inn og renset for stilk og rusk.

Noen urter er sarte, andre tåler mer. De mest sarte urtene har jeg frosset ned med smør eller planteoljer i isbitbrett. Noen har jeg bare fryst ned og noen har jeg tørket. Nå har jeg et solid urtelager som jeg kan bruke til sauser, gryter, supper, potetmos og andre retter.

Smart frysing

Jeg har akkurat fått meg et flunkenes nytt fryseskap med defrost-funksjon og greier. Ypperlig for oppbevaring av mat. Vi hadde en intern diskusjon på om vi skulle kjøpe fryseboks som er mye billigere pr. liter lagringsplass eller et fryseskap som koster mer pr. liter lagringsplass. Jeg fikk trumfet gjennom det siste.

I et fryseskap så ligger maten mer oversiktigelig. I fryseboksen blir fort maten liggende forlenge på bunnen før du plutselig oppdager inntørkede hveteboller og harskt kjøtt på bunnen. Mat kan nemlig gå ut på dato i en fryser også. Urter som er nedfroset er dessuten sarte og bør ikke ligge klemt mellom annen mat.

Jeg tipper at en fryseboks fører til mer matsvinn (les: at du må kaste maten) enn et fryseskap, så kanskje fryseskap ikke er så dyrt i lengden likevel?

Det fine med en slik fryser er at jeg kan sjokkfryse urter slik at de holder seg bedre, dette knepet brukte jeg på gressløken. Rask innfrysing fører dessuten til at næringsstoffene bevares bedre.

Oppskrift: Slik kan du ta vare på urtene

Sjokkfrysing av gressløk og timian

Rens gressløken for rusk og visne deler. Klipp opp eller hakk den til 2-4 mm lange biter. Ha gressløken utover et bakepapir som du har lagt på en egen hylle i fryseskapet. Spre den godt og jevnt utover slik at den ikke blir liggende som klumper. Lukk døren og la gressløken fryse inn i en times tid. Ha så gressløken over i fryseposer som du forsiktig klemmer meste av luften ut av. Jobb raskt slik at den ikke tiner opp men du overføre den til fryseposene. Legg posene flatt i frysen.

Det samme kan du gjøre med timian. Riv av alle de små bladene fra stilkene og sjokkfrys dem på samme måte som gressløken. Jeg tok også vare på noen hele stilker med blader i egen pose som jeg skal ha til suppekoking.

Fettfrysing av grønne urter

Her trenger du isbitbrett til innfrysingen. Rens urtene og hakk dem opp. Fordel dem i isbitbrett og hell over matfett. Frys inn brettene. Når fettet har stivnet løsner du bitene (kan være smart å bruke litt varmt vann under brettet) og har dem i merkede fryseposer. Og legger dem tilbake i frysen. Her er kombinasjonene jeg brukte i år:

  • Oregano og olivenolje – olivenolje stivner lett og er praktisk å bruke
  • Kjørvel og rapsolje – rapsolje stivner svært langsomt og trenger lengre innfrysingsstid
  • Gressløk og smør – smelt smøret og la det avkjøle før du heller over slik at urten ikke blir varmebehandlet
  • Persille og rapsolje – her brukte jeg en dansk rapsolje med smøraroma
  • Koriander og kokosnøttolje -smelt oljen og la det avkjøle før du heller over slik at urten ikke blir varmebehandlet

NB! Husk at fett harskner og at lageret ikke varer evig. Fett holder normal 1-3 måneder i frysen.

Trackbacks

  1. […] Når urtene er tørket så kan de oppbevares svært lenge hvis de oppbevares tørt og mørkt. Du kan ha dem i lukkede papirposer eller på glass. Blanke poser er også fint, særlig til gaver.  Urter kan også fryses ned med smør og oljer […]

    Like

  2. […] grønnkål, gressløk 0g mynte. Grønnkålen ble revet opp i biter og gressløken hakket og begge sjokkfrosset. Mynten plukket jeg da frosten meldte seg og bant i bunter som jeg hang opp på kjøkkenet til […]

    Like

  3. […] Persille, mynte, oregano, koriander, kjørvel, gressløk og timian skal jeg fortsette med i 2016. Nå er hele avlingen i frysen. Både sjokkfrosset og i terninger med smør og oljer. […]

    Like

  4. […] og nyplukkede poteter. I suppen brukte jeg også det siste jeg hadde av fersk kjørvel, samt en «isbit» kjørvel i rapsolje. Det var mitt første år med gresskar. Den kalde våren og tidligere frostnetter gav meg små […]

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker