Deilig og næringsrik grønnkålsmoothie

Grønnkålsmoothie. Foto: Lise von Krogh.

Grønnkålsmoothie. Foto: Lise von Krogh.

Denne smoothien er bokstavelig talt proppfull av næringsstoffer.

Å bruke grønnkål i smoothie er både godt og sunt!Utover høsten blir grønnkålen bare bedre og bedre nå.

Jeg har masse grønnkål i åkeren nå, den kan brukes til mer enn suppe. Faktisk er den super i smoothie og bidrar med mange sunne næringsstoffer. Denne smoothien lagde jeg av grønnkålblader, banan, avokado og eplejuice. Den smakte utrolig godt – frisk og søt. Konsistensen var glass og deilig.

Dersom du drikker hele porsjonen selv, får du i deg like mange kalorier som en vanlig middag. Men i denne smoothien er det verken tilsatt salt eller sukker. Kun fire ingredienser og den er full av næringsstoffer. Banan, avokado og eplemost bidrar med energigivende næringsstoffer og grønnkålen er den viktigste kilden til fiber, vitaminer og mineraler.

Drikker du hele porsjonen selv så får du nesten dekket hele dagsbehovet for fiber og dagbehovet for svært mange vitaminer og mineraler dekkes også. Faktisk er de flere vitaminer og mineraler over  100 % av det daglige referanseinntaket for voksne. De eneste næringsstoffene du ikke finner her er vitamin D og vitamin B12. Det er fordi denne smoothien er 100 % vegetarisk, dvs. vegan. Det er heller ikke transfett og kolesterol i den.

Næringsinnholdet i hele smoothien (hvis du drikker opp alt selv) ble følgende:

Energi 561 kcal Tiamin 0,48 mg (44 %*)
Fett 28 g Riboflavin 1,07 mg (76 %*)
Mettet fett 4,8 g Niacin 6,2 mg (39 %*)
Enumettet fett 17 g Vitamin B6 1,67 mg (119 %*)
Flerumettet fett 4,9 g Folat 261 µg (131 %*)
Karbohydrater 54 g Vitamin C 347 mg (434 %*)
Sukkerarter 49 g Kalsium 475 mg (59 %*)
Fiber 19 g Kalium 3034 mg (152 %*)
Protein 13 g Fosfor 285 mg (41 %*)
Salt 0 g Magnesium 179 mg (48 %*)
Vitamin A 1234 RAE (154 %*) Jern 6,4 mg (46 %*)
Vitamin E 19,5 alfa-TE (163 %*) Sink 1,9 mg (19 %*)
* av daglig referanseinntak for voksne Selen 7 mg (13 %*)
Kobber 4,52 µg ( 452 %*)

Oppskrift: Grønnkålsmoothie

Du trenger følgende:

  • 3 store grønnkålblader, stilken fjernet
  • 1 banan
  • 1 avokado
  • 2,5 dl eplemost

Slik gjør du:

Kjør alt i en blender til smoothien er glatt og uten klumper.

Smaker ekstra godt avkjølet.

Advertisements

Comments

  1. Ingrid bergjord says:

    Kan jeg også bruke frossen avokado?

    Like

  2. Ingrid bergjord says:

    Kan jeg bruke frossen grønnkål?

    Like

  3. Hei! denne så veldig god ut. Har du et forslag til alternativ til avokado? får vondt i magen av avokado. Kan kanskje prøve å bare ta den ut av oppskriften og se om det blir godt for det 🙂

    Like

  4. Hei! Jeg kom over siden din ved en ren tilfeldighet, og må bare si at du gjør en kjempejobb! Har klikket meg rundt på noen flere av oppskriftene dine. Her skal jeg definitivt prøve meg litt ut på kjøkkenet med disse oppskriftene! Liker VELDIG godt at du er så påpasselig med å liste opp næringsinnhold og vitamininnhold, og at du forteller så mye med ord om fordelene ved oppskriften 🙂 Det har jeg aldri sett noen gjøre før! Håper du fortsetter med dette, for du har har fått deg en fast leser 🙂

    Like

    • hei Anniken, så hyggelig å høre 🙂 Det er ikke alltid (som regel ikke faktisk) at jeg beregner næringsinnholdet i oppskriften. De fleste oppskriftene mine er godt sammensatt ernæringsmessig og jeg ser ikke alltid behovet for å gjøre det, med mindre det er et poeng i saken i seg selv. 😉

      Like

  5. Tre store grønnkål betyr tre store blad? Eller tre “hoder”?

    Like

  6. Reblogged this on Optimalt kosthold and commented:
    Det er faktisk SÅ mye næring i mat fra planteriket! Ernæringsfysiolog Lise von Krogh skriver: “Drikker du hele porsjonen selv så får du nesten dekket hele dagsbehovet for fiber og dagbehovet for svært mange vitaminer og mineraler dekkes også. Faktisk er de flere vitaminer og mineraler over 100 % av det daglige referanseinntaket for voksne. De eneste næringsstoffene du ikke finner her er vitamin D og vitamin B12. Det er fordi denne smoothien er 100 % vegetarisk, dvs. vegan. Det er heller ikke transfett og kolesterol i den.”

    Like

Trackbacks

  1. […] kalium og antioksidanten vitamin C.Har du banan, grønnkål og avokado så kan du lage en Deilig og næringsrik grønnkålsmoothie. Les også mer om banan i Bruk brune bananer fremfor sukker – Myke og sunne […]

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s