Ostesmørbrød av rester – 3 uker som eremitt

Foto: Lise von Krogh ©

Foto: Lise von Krogh ©

Oppskrift på ostesmørbrød og hvordan få tre uker til å fly.

I går dro husbonden og Jr. til Kuala Lumpur, Malaysia, i 3 uker. Jeg skal være hjemme og holde fortet med hunder, kaniner, bier og grønnsaker. Slik er det når man har flere forpliktelser hjemme på småbruket i Skrukkelia. Da er det ikke bare å reise.

Klart jeg misunner dem som skal oppleve denne storbyen og feire at min ste-svoger gifter seg i et flott muslimsk bryllup. For å ikke snakke om all den gode maten og friheten til å oppleve noe nytt. I stedet søker jeg den motsatte frihet. Frihet til å bestemme tiden selv i disse tre ukene. Jeg skal nyte stillheten, roen og ensomheten, men ikke ligge på latsiden.

Om livet de neste tre ukene

Så hva gjør tre uker alene i skogen? Masse! Jeg har skrevet lang liste over alt jeg skal gjøre!

Fast innslag hver dag blir god, hjemmelaget mat (jeg liker faktisk å spise alene), lufte hundene i den store løpegården vår, gå skogstur med en utvalgt firbeint, fôre og møkke firbeinte gnagere og kjøtere, luke og stelle i grønnsakshagen, ta tak i forefallende arbeid, lese, drikke kaffe, ta meg ett glass vin på kvelden og lese noen sider i siste boken til Haruki Murakami. Noen timer jobbing bak pc-en blir det også hver dag, som selvstendig næringsdrivende så er det vanskelig å ta helt fri. Dessuten blir det nok litt blogging om den ferske maten i åkeren som nå begynner å bli klar.

En av tingene jeg gleder meg til er at jeg skal få lære å slakte kanin. Jeg skal kjøpe en slakteklar kanin av Tove Rognstad som driver besøksgård her i Hurdal og hun skal hjelpe meg å slakte denne. Dette er forberedelser til egen slakting på gården, da det snart kommer kaninunger her – forhåpentligvis, dette er tredje parring …

En annen ting jeg også gleder meg til er ankomsten til Utah og Cali om to uker, som er to Alaska Husky-valper vi kjøper av Buljo Huskies. Disse blir de to nyeste tilskuddene til spannet. Vi driver nemlig med en omorganisering av hundespannet. Mono ble født i vår og Spire kom i fjor og skal kjøres inn sammen med resten av gjengen. Gatti er gammel og har kanskje hatt sin siste sesong foran sleden. Men nå om dagen er det timesvis med sosialisering i løpegården, som også har sin verdi. Søsknene Sparks, Rollins og Staley, som er 1/4 malamute, har blitt omplassert nylig. Staley (som nå heter Stanley) har blitt terapihund for fotograf Bjørn Aalrust som har fått Parkinsons sykdom i ung alder. Staley som elsker mennesker, får og kan gi sin fulle oppmerksomhet 24/7 til Bjørn og resten av familien hans. Sammen drar de ut på tur og nyter hverandres selskap. Rollins og Sparks får andre utfordringer og skal bli med Kornelius Allum og Mikkel Orre Svennungsen på turen Norge på langs – på vei hjem fra førstegangstjenesten som starter denne helgen. I åtte måneder skal de gå fra Grense Jakobselv og til Halden.

Jeg gleder meg også til at det kommer en ny dronning til bigården denne måneden og at jeg skal utvide til to bikuber. Den ene kuben har overlevd siden i fjor og med den skal jeg lage en avlegger slik at jeg får to bikuber til neste år.

Så hvordan starter man de tre neste ukene?

For utenom en real husvask så er det å få oversikten over matforrådet. Jeg har nemlig tenkt å innta eremittilværelsen med å minimere innkjøp og bilkjøring til det absolutte minimum og da må en ha oversikt over mat som bør spises nå eller senere. Jeg har allerede handlet det meste jeg trenger. Det er vel egentlig bare mer fersk melk til cortado’en som kommer til å tvinge meg ut på fire hjul.

Derfor startet jeg disse tre ukene med ostesmørbrød for å få unna butikkbrødet, skinkerestene, en liten ostebit og noen grønnsaker som måtte spises opp før det var for seint. Og her får du oppskriften:

Oppskrift: Ostesmørbrød av rester

Du trenger følgende: 

  • Brødskiver
  • Sterk sennep
  • Skinke
  • Grønnkål eller svartkål, finhakket
  • Ferskt løkgress eller vårløk, finhakket
  • Hvitost
  • Grønne urter, f.eks. basilikum og pesille, finhakket
  • Salt og pepper

Slik gjør du: 

Smør brødskivene med et tynt lag sennep. Legg på skinke, kål, løk, ost og topp med grønne urter og salt og pepper.

Stekes i ovnen i ca. 10 minutter på 225°C til osten har smeltet og maten har fått litt farge.

Comments

  1. Høres ut som du skal få tre flotte uker! Eg liker planen din. Lykke til.

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

