Urter er mer enn bare til pynt! Grønnolje med kjørvel

Foto: Lise von Krogh ©

Foto: Lise von Krogh ©

Inspirasjon til sunn matlaging kan komme fra mange kilder. Denne inspirasjonen startet med en feilbestilling.

I år har jeg bestilt inn flere økologiske småplanter og urter fra De Haes Gartneri på Jevnaker. Av urter så fikk jeg oregano, merian, salvie, flat- og kruspersille, koriander, dill, sar og kjørvel. Litt av hver – trodde jeg. Da jeg fikk bestillingen viste det seg at jeg hadde bestilt fire ganger så mye kjørvel som jeg trodde jeg skulle ha. En deilig tabbe som er årsaken til at jeg har fryktelig mye kjørvel i kjøkkenhagen akkurat nå. Men jeg klager ikke, kjørvel er en utrolig fin urt.

Hva kjørvel inneholder av næringsstoffer, det har jeg ikke funnet ut av. Trolig har ingen tatt seg bryet med å analysere denne – vi spiser jo heller ikke så mye av den normalt. Men hvis jeg skal komme med litt kvalifisert gjetting her, så tipper jeg at kjørvel er en god kilde til vitamin A, vitamin K, vitamin C, folat og kalium – forutsatt at du spiser av den regelmessig. Bakgrunnen for dette er næringsinnholdet i persille og koriander. Den er trolig også rik på antioksidanter slik som andre grønne urter.

Innlegget er opprinnelig skrevet for Matmerk Økologisk.no

Kreativ urteoverflod

Med så mye kjørvel i kjøkkenhagen, så blir det også mye kjørvel i maten. Noen ganger tenker jeg at vi bruker alt for lite urter. Kanskje bare en lite kvast eller dusk på maten for at den skal se lekker ut. Jeg har gått fra å pynte med urter til å la urtene få mere plass i retten, da vil også urten gi et reelt bidrag av næringsstoffer.

Kjørvel, persille, dill og koriander er saftige urter med myk stilk i motsetning til timian, oregano, sar og merian som er kraftigere på smak og med hard stilk. Kjørvel, persille, dill og koriander bruker jeg derfor utrolig mye av når jeg først bruker dem i maten og gjerne flere samtidig.

Kanskje en av de beste rettene med kjørvel var en søndag jeg hadde bakt brød. Da skar jeg meg to deilige brødskiver som jeg smurte med økologisk Rørossmør og lag på helt bunt kjørvel som pålegg. Et herlig aromatisk kjørvelsmørbrød med hint av anis.

Jeg pleier også hakke masse kjørvel i en enkel salat. En kombinasjon av agurk og kjørvel er helt fantastisk. Den er også helt herlig som et generøst dyss over supper, gryter og stekt mat – rett før servering. Kjørvel er av det delikate slaget som ikke tåler mye og langvarig varme.

Grønnolje med inspirasjon fra Maaemo og Tom Victor Gausdal

Men en sandwich eller salat tar ikke nok av overfloden, det må sterkere lut til. I juni var husbonden og jeg på Maaemo for første gang og feiret 10 års bryllups dag. I flere av rettene minnes jeg at det ble brukt intenst grønne oljer, f.eks. dillolje. Smaken var helt fantastisk og imponerende. All den smaken de klarte å hente ut av “trauste” nordiske råvarer var utrolig og inspirerende! Sånn olje må jeg lage tenkte jeg!

I Kokkelære til Tor Victor Gausdal er det flere oppskrifter på grønnolje med urter, f.eks. ramsløkolje. I følge Gausdal kan egentlig alle slags urter brukes i grønnoljer, men særlig urter med sterk farge. Persille er en viktig bidragsyter til den grønne fargen, men siden kjørvel har så flott farge i seg selv, så justerte jeg litt på oppskriften og fant min egen vri med kjørvel.

Noen feilbestillinger slår altså positivt ut!

Oppskrift: Grønnolje med kjørvel

Du trenger følgende til en liten flaske olje:

  • 2 dl (25 g) persille
  • 6 dl (75 g) kjørvel
  • 3 dl rapsolje
  • En klype salt

Slik gjør du:

Ha persille, kjørvel, olje og salt i blenderen og kjør urte- og oljeblandingen godt sammen. Overfør blandingen til en passelig kasserolle og varm opp. Dette går veldig fort og det lønner seg å røre mens du varmer opp slik at ikke oljen spruter utover. Ta kasserollen av platen nå blandingen har 68°C.

Umiddelbart etterpå siler du urte- og oljeblandingen gjennom en finmasket sil. Grønnoljen bør så avkjøles raskt, enten i kjøleskapet eller en stund i frysen.

Overfør oljen til en fin flaske og bruk den i dressinger og som olje til maten.

Tips: Ikke kast urterestene. Ha massen over i en frysepose som du klemmer flat og legger i frysen. Brekk av litt urtemasse som du kan bruke i potetstappe, sauser, dipp, supper og lignende når du vil ha litt god smak og grønn farge. 

Comments

  1. Inger Anne says:

    På høyre side så ser du bilder av kjørvel, og les mer under, der står det 🙂

    https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=kj%C3%B8rvel

    Like

  2. Inger Anne says:

    Her vet du… bare å google 😉

    Næringsinnhold i Kjørvel

    Mengde per 100 g
    Energi (kcal) 236
    Fett 3,9 g
    Mettet fett 0,2 g
    Flerumettede fettsyrer 1,8 g
    Enumettede fettsyrer 1,4 g
    Kolesterol 0 mg
    Natrium 83 mg
    Kalium 4 740 mg
    Karbohydrater 49 g
    Fiber 11 g
    Protein 23 g
    Vitamin A 5 850 IU
    Vitamin C 50 mg
    Kalsium 1 346 mg
    Jern 32 mg
    Vitamin D 0 IU
    Vitamin B6 0,9 mg
    Vitamin B12 0 µg
    Magnesium 130 mg

    Like

  3. Astridur Hardardottir says:

    Det står 2 dl persille og 6 dl persille. Skal det være så ?

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

