Syndige scampi – historien om da jeg sluttet å spise store reker

Denne artikkelen ble skrevet i oktober 2010. Siden har jeg knapt smakt scampi. Jeg nekter å kjøpe scampi!

Denne artikkelen kunne vært om hvor sunt det er å spise scampi. Disse store, tropiske rekene inneholder nemlig kvalitetsproteiner, dvs. protein med tilstrekkelig av alle de livsviktige aminosyrene kroppen vår trenger. Dessuten er disse nærmest fett- og karbohydratfrie, og en god kilde til vitamin D, B-vitaminer, selen, kobber og fosfor. Ulempen er at scampi inneholder en del kolesterol – men det er på langt nær så ille som det jeg egentlig vil frem til i denne lille artikkelen.

Dårlig samvittighet og atferdsendring

Jeg prøver så godt jeg kan å spise etisk riktig og har ambisjoner om å spise noenlunde bærekraftig. Men det er ikke alltid like lett. Særlig ikke når jeg er trøtt og sulten og skal handle hjem til middag. I dette tilfellet tenkte jeg mer med magen enn med hodet. Jeg så scampi i butikkhyllen, fikk lyst på scampi, kjøpte den og lagde et deilig måltid. Det ble faktisk knallgodt!

Da jeg skrapte av det siste fra tallerkenen, begynte hodet å fungere normalt igjen. Det var i det øyeblikket jeg innså hva jeg hadde gjort. Jeg hadde kjøpt og spist ”RØD FISK”!!!

RØD FISK er koden World Wide Fund for Nature (WWF) har satt på fisk og sjømat du bør styre unna. WWF sier dette om rød fisk:

”Disse artene er enten overfisket og/eller fanget/oppdrettet på en måte som ødelegger havmiljøet. Det finnes mange andre fiskeslag – velg en annen!”

“Alle spiser scampi”

Faktum er at scampi er en svært populær matvare i hele verden og det spises 5 millioner tonn årlig. Det er det samme som 5 000 000 000 kg og 50 000 000 000 måltider. Det betyr at alle mennesker på kloden vår kunne spise 7-8 måltider med scampi i året – så fremt jeg har regnet riktig.

To tredjedeler av scampien som kommer på matfatet er fanget vilt og resten er fra oppdrett. De som fanges vilt fiskes med trål som skader koraller, havbunn og organismer som lever på bunnen. Fangsten drar også med seg andre arter. Heller ikke oppdrettscampi er miljøriktig mat. Mangroveskoger hogges ned slik at det blir plass til flere anlegg. I følge WWF så har halvparten av mangroveskogene blitt utryddet nettopp pga. denne industrien. Og selve oppdrettet fører med seg forurensning og negativ miljøpåvirkning.

Heller norsk sjømat, enn tropisk skam-mat

Det blir lenge til jeg spiser slik syndig mat med full bevissthet, med mindre jeg finner scampi som er miljømerket. Neste gang blir det norske reker eller kamskjell – det er nemlig Grønn fisk. Mat du kan spise med god samvittighet fordi forvaltningen er god og miljøpåvirkningen liten. Kamskjell er jo minst like godt som scampi. Begge deler kan brukes i denne oppskriften:

Oppskrift: ”Skalldyr” i kremet saus og pasta

Du trenger dette til en porsjon:

  • 60 gram fullkornpasta og/eller hvit pasta
  • 1-2 ss olivenolje
  • 1 ss rapsolje
  • 1 fedd hvitløk, finhakket
  • ½ finhakket rødløk
  • 2 plommetomater, skjært i tynne båter
  • 6 finsnittede sukkererter
  • En god håndfull skalldyr, for eksempel norske reker eller kamskjell
  • 1 dl matfløte … omtrent
  • Maldonesalt og nykvernet pepper
  • 2 ss revet parmesan
  • minst 1 ss finhakket persille

Slik gjør du:

Kok halvparten fullkornspasta og hvit pasta sammen til al dente. Bland den ferdigkokte pastaen med en dæsj olivenolje.

Stek hvitløk og rødløk i rapsolje til løken er mør. Ha i plommetomater og stek videre i et par minutter på middels varme. Ha i sukkererter og la dem surre i 2-3 minutter. Tilsett rekene og varm dem på lav varme. Ha til slutt i en passelig mengde matfløte. Smak til med salt og pepper.

Server rekesausen på en pastaseng. Strø over parmesan, kvernet pepper og finhakket persille. Velbekomme!

Comments

  1. Jeg så en gang et tv-program om produksjon av oppdrettsscampi, og ble dypt rystet, over ranet på både miljø og arbeidskraft. Det var grovt. Etter det har scampi ikke smakt hva det gjorde før, og nå er det “lenge” siden jeg kjøpte min siste pose eller bestilte det på restaurant,

    Like

    • lisevonkrogh says:

      Samme her. Jeg har hørt at det finnes økologiske og bærekraftige scampi i salg. Søkte etter dette for fant Polar Seafood økologiske scampi. De skriver følgende “Disse rekene lever av vannets naturlige næring sammen med økologisk produsert fôr, og vokser dermed saktere enn vanlige scampi, og resultatet er reker med svært god smak. Scampiene har mer plass til å røre på seg, og produksjonen ødelegger garantert ikke mangroveskogen, som er et av verdens mest produktive økosystemer. På grunn av liten etterspørsel, er dette produktet tatt ut av dagligvaremarkedet, men vi håper å kunne introdusere økologiske produkter igjen senere.” http://www.polar-seafood.no/nb-NO/Sunn-med-Sjomat/Okologi.aspx

      Like

  2. lisevonkrogh says:

    Hei Jens Erik 🙂 Det var veldig kjekt å høre. Tigerreker/Scampi smaker jo kjempegodt, men det er bare å slutte å spise dem. Norske sjøkreps, reker og kamskjell er minst like godt. Og så har vi jo , kongekrabbe og blåskjell. Skulle ønske at kongekrabben var billigere, den er jo knallgod!

    Like

  3. Jens Erik says:

    Lise. Dette er veldig bra! Jeg trenger noen som forteller meg disse tingene. Jeg er ikke noe storforbruker av Scampi, men det står høyt på favoritt lista. Men som du så fint påpeker, er det langt bedre alternativer å finne av Norske produkter. Når jeg velger bevisst, som jeg stort sett gjør, er det lokalt produsert og kort reist som er stikkordet. Alle bør bli mer bevist! Jens Erik

    Like

Trackbacks

  1. […] bifangst av blant annet havskillpadder.  Jeg endte opp med å skrive det skamfulle blogginnlegget Syndige scampi – historien om da jeg sluttet å spise store reker.  Les mer scampi i Sjømatguiden. Det er også lenge siden jeg spiste favorittfiskene mine […]

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

