Rabarbra, den ukjente vitamin K-kilden – Lag rabarbrakompott

Rabarbrakompott. Foto: Lise von Krogh ©

Rabarbrakompott. Foto: Lise von Krogh ©

Har du rabarbra i hagen har du gratis vitamin K. 

Jeg har flere ganger lurt på hvorfor jeg skal spise rabarbra. Den er jo så sur og trenger masse sukker for å bli spiselig. Det kan da umulig være sunt?

Men hvis du har valget mellom vanlig godteri og en dessert med rabarbra, så drar rabarbraen det lengste strået. Og det skyldes at den er rik på vitamin K og kostfiber. Det fine er jo at rabarbra er noe mange har i hagene sine. Gratis vitamin K med andre ord.

Innlegget er opprinnelig skrevet for Matmerk Økologisk.no

Hvorfor trenger du vitamin K?

Vitamin K er et vitamin som er viktig for blodlevring. Mangler du vitamin K, så øker blødningstiden din. Vitamin K bidrar også til å opprettholde normale knokler og beinstruktur.

Hvilken rolle vitamin K1 og K2 spiller for andre funksjoner i kroppen er derimot mer uklart. Men det er gjort lovende forskning som kan tyde på at vitamin K kan forebygge kalsifisering av blodårene, spille en rolle i forebygging av kreft og påvirke insulinsensitivteten. Videre forskning vil gi oss klarere svar på dette.

Tett på rabarbraen

Innholdet av vitamin K er ikke angitt i den norske matvaretabellen, men går du i den amerikanske næringsmiddeldatabasen så finner du ut hva det gjennomsnittlige vitamin K-innholdet er i rabarbra er.

Spiser du 50 gram rabarbra, dvs. det samme som 1 dl hakket rabarbra så får du i deg 15 mikrogram vitamin K. Det virker kanskje ikke så mye, men det kan faktisk monne.

Hvor mye vitamin K vi trenger hersker det en del usikkerhet omkring, men i følge de nordiske kostholdsanbefalingene så vil et inntak på 1 mikrogram pr. kilo kroppsvekt trolig dekke behovet. Veier du 70 kilo, trenger du 70 mikrogram vitamin K. Da vil 1 dl rabarbra dekke 21 % av behovet ditt og spiser du 2 dl får du dekket 42 % av behovet.

Formen for vitamin K vi finner i planter kalles vitamin K1, fyllokinon. Andre kilder til vitamin K1 er persille, spinat, soyaolje, purre, koriander, kikerter, brokkoli, grønnkål, rosenkål, salat, lever, egg, erter og honning. Mens en annen form av vitamin K, nemlig K2, finner vi først og fremst i lever, kjøtt, eggeplomme, ost og melkeprodukter og fermentert mat.

Så hvis du skal spise rabarbra med noe søtt, hvorfor ikke bruke honning i stedet for sukker? 1 ss honning (20 gram) gir 4 µg vitamin K1.

For øvrig inneholder rabarbra små mengder vitamin C, kalsium og kalium – men ikke så mye at den kan skryte av det.

Så løp ut og plukk rabarbraen før det er for seint og lag en deilig rabarbrakompott med honning og litt sitronskall. Denne kan du servere med en god iskrem. Søtt og godt, men med litt vitamin K på kjøpet. Bedre enn bare sukker …

Glad i rabarbra? Her har du flere oppskrifter

Oppskrift: Rabarbrakompott med honning og sitronskall

Du trenger følgende til to små glass: 

  • 10 tynne, fine stilker rabarbra
  • et par ss vann
  • 3-4 ss honning
  • 1 ss revet sitronskall (bruk økologisk sitron)

Slik gjør du:

Vask rabarbraen godt. Skjær den i 0,5 cm tynne skiver.

Legg rabarbraen i en kjele med litt vann og sitronskall. Kok opp under omrøring. La kompotten koke til rabarbraen har løst seg opp. Smak til med honning og kok opp.

Legg glassene og lokkene i kokende vann i et par minutter før du øser over kompotten. Fyll glassene helt opp til randen og skru på lokkene. Da kommer det ikke noe luft inn og det forlenger holdbarheten. Oppbevar glassene kjølig.

Serveringstips. Server lun (lett oppvarmet) rabarbrakompott med en god fløteiskrem eller med fløte.

Kilder: 

Nordic Council of Ministers. Nordic Nutrition Recommendations 2012.

DiNicolantonio JJ, Bhutani J, O’Keefe JH. The health benefits of vitamin K. Open Heart. 2015 Oct 6;2(1):e000300. doi: 10.1136/openhrt-2015-000300.

U.S. Department of Agriculture, Agricultural Research Service. USDA National Nutrient Database for Standard Reference, versjon 25 (2012). Nutrient Data Laboratory Home Page, http://www.ars.usda.gov/ba/bhnrc/ndl

Fødevaredata (http://frida.fooddata.dk), version 1, 2015.  Fødevareinstituttet, Danmarks Tekniske Universitet.

Advertisements

Comments

  1. Gerd Anne westergaard says:

    Elsker rabarbra! Takk for fin inføring for at den gjør godt for både det ene og det andre. Denne sommeren klarte jeg ikke å ta unna med syltingen, og puttet stilker i fryseren. Jeg lurer på om de da egner seg til syltetøy/kompott, eller om jeg kanskje burde lage saft av den?
    Mvh, Gerd-Anne Westergaard

    Like

  2. Takk for kunnskap, gode råd og ikke minst oppskrift på Rarbarbra uten sukker. Med fryseboksen full av Rarbarbra så skal denne oppskriften prøves.

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s