Sesongen oppsummert og deilig indisk blomkålsuppe

Sterk og krydrer blomkålsuppe. Foto: Lise von Krogh.

Sterk og krydrer blomkålsuppe. Foto: Lise von Krogh.

Årets avling ble både vellykket og mislykket. 

Det nærmer seg vinter og det årets grønnsakerer tatt opp av jorden. I år som i fjor har jeg startet ut med ambisjoner som ikke sto helt i forhold til kunnskapsnivået mitt om økologisk dyrking. Men den som intet våger, intet vinner.

Målet mitt er både å dyrke mat innenfor en kort sesong og å finne grønnsaker som krever lite vedlikehold i dyrkingsperioden. Med dette følger både prøving og feiling. For noen dager siden plukket jeg de siste blomkålhodene. De kom seint, men godt. Fin og hvit med oppspiste blader, som et slags økologisk symbol og kjennetegn på åkeren min. En åker full av både mat og ugress. Jeg er en elendig luker og satser på at maten er klare å vokse frem uten mine “grønne fingre”. Det har vist seg å holde mål i mange tilfeller.

Vellykkede grønnsaker

I år har jeg hatt knallsuksess med poteter, erter, grønnkål, gulrøtter, salat, reddiker, blomkål og squash. Poteter, salat og gulrøtter er sikre kort. At squash skulle bli så vellykket var en gledelig overraskelse.

Grønnkålen sto ute helt til forrige helg da elgen fant ut at den skulle spise opp hele avlingen samt all rosenkålen som jeg ikke hadde høstet enda. Du kan tro jeg ble forbannet. Neste år skal jeg sette opp elgvern.

Mislykkede grønnsaker

Det som ikke har gått bra i det hele tatt er rødbeter og ruccola. De vokser rett og slett ikke her. Hodekålen, savoykål og rødkål ble fullstendig spist opp. Jeg har prøvd å spraye med skogssnelleavkok og miks av rødsprit, bakepulver, matolje og grønnsåpe uten at det hjalp nevneverdig.

Setteløken fikk jeg forseint, så den ligner mer sjarlottløk enn kepaløk. Purre, sellerirot og selleri har heller ikke gått så bra. Her har jeg kanskje nok ikke gjødslet godt nok.

Misforståtte grønnsaker

Jeg fikk også takk i noen forodlede grønnsaksspirer, men det som skulle være hodekål, ble til flott rosenkål i stedet for. Og, det som skulle være lilla brokkoli fikk jeg tre månedere senere vite var rosenkål og at jeg måtte knipe av toppskuddet for at knoppene skulle danne seg. Det skjedde aldri. I stedet vokste det frem nye kålskudd, men de smakte godt også. Hva slags grønnsak det egentlig skulle bli, har jeg ikke funnet ut av.

Neste år skal jeg…

Neste år skal jeg satse på de vellykkede og droppe de mest mislykkede. Jeg har også fått meg et lite drivhus som skal settes opp når snøen forsvinner på våren. Her skal jeg prøve meg på tomater, agurk, paprika og chili.

Å dyrke maten selv er lærerikt, inspirerende og morsomt. Det er også mye arbeid. Men å kunne gå ut plukke litt fersk mat til middagen og vite at jeg har poteter langt ut i vinteren er i seg selv belønning nok.

Oppskrift: Indisk blomkålsuppe

Tradisjonell blomkålsuppe er kanskje ikke den mest spennende suppen, men tilsetter du krydre så får du en helt ny opplevelse.

Blomkål er en mager grønnsak og en god kilde til vitamin C. Særlig den midtre stilken. Derfor er det smart å kutte opp stilken i biter og bruke denne i retten. Blomkålhodet gir deg også vitamin K, B-vitaminet folat, kalium samt små mengder andre vitaminer og mineraler.

Du trenger følgende til 2-4 porsjoner:

  •  1 stor blomkål, delt i buketter og bruk også stilken
  • 2 ss rapsolje
  • 1 rødløk, hakket
  • 1 ts korianderfrø, malt
  • 1 ts spisskummen, malt
  • 1/3 ts gurkemeie
  • 1/3 ts chilipulver
  • 3 ss fersk koriander blader og stilker, hakket
  • 7,5 dl vann med 3 ss konsentrert kyllingkraft
  • Salt og pepper
  • Korianderblader til pynt

Slik gjør du:

Vask blomkålen godt og kutt den grovt. Rens stilken og grovhakk den også.

Oljen varmes i en gryte. Ha i løken og stek den noen minutter mens du rører ofte. Ha i malt koriander, spisskummen, gurkemeie og chili. Stek videre til løken er myk. Ha i fersk koriander, vann, kraft og blomkålen. Kok opp og la det småkoke til blomkålen er myk. Smak gjerne til med mer chili før suppen er helt ferdig

Kjør suppen i en blender eller med stavmiks til den er glatt og fin. Smak til med salt og pepper. Pynt med fersk koriander. Spises med ristet brød og godt smør.

Comments

  1. Ah, den så riktig god ut. Vi er veldig glad i suppe, så denne skal testes ut. Takk 🙂

    Like

Trackbacks

  1. […] år som de to forrige sesongene 2013 og 2014 så har ikke alt vært like vellykket. Rødbetene gikk i dass i år også, løken har fått for […]

    Like

  2. […] 2014: Sesongen oppsummert og deilig indisk blomkålsuppe […]

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

