Sunt tilbehør som barn liker – Grønnkålchips

Grønnkålchips er knasende sunt og får barna til å spise grønnsaker og bli med på matlagingen

Hvert år har jeg grønnkål i kjøkkenhagen. Riktig nok skal den stå til første frostnatten før den plukkes. Frost får den nemlig til å bli søtere i smaken, men vi har tjuvstartet på grønnkålsesongen. Plukker noen blader her og der og plantene få vokse videre.

Det fine med grønnkål er at vi kan lage chips av den! Helt perfekt mat å servere barn (og voksne). «Alle» liker jo chips! Den knasende kålen går ned på høykant her i huset. Og nå har Jr. blitt så stor at han har lyst å bli med å lage mat – og grønnkålchips er jo superlett å lage.

Unger er ikke alltid like ivrige og utforskende i matveien, heller ikke yngstemann her i huset. Men en velkjent strategi, som vi i stadig større grad lykkes med, er deltakelse gjennom hele prosessen. At junior er med på alt fra planting, høsting, fôring, slakting og tilberedning ser ut til å gjøre det mer interessant å smake også.

Når kålen tørker i ovnen blir den sprø og knasende. Det gjør også at det blir lettere å spise mye av den og dermed får du i deg masse gode næringsstoffer. Grønnkål er en svært god kilde til vitamin K, E, C og kobber og en kilde til folat, vitamin B6, kalsium, kalium og mangan. Dessuten er den rik på kostfiber og antioksidanter.

Grønnkål er virkelig sunt. Helsefordelene med å spise grønnkål, har jeg skrevet en god del om i dette blogginnlegget: Digg omelett med grønnkål og rå eggeplomme 

Flere oppskrifter med grønnkålchips:

Oppskrift: Grønnkålchips

Du trenger følgende til en skål grønnkålchips

  • 1 pakke grønnkål eller 5 store blader
  • Litt olivenolje
  • ca. 1/2 ts godt salt
  • Litt parmesan
  • Hvis du vil: Kronblader av spiselige blomster

Slik gjør du:

Vask grønnkålen godt. La den renne godt av seg. Bruk gjerne en salatsentrifuge til å fjerne overflødig vann eller ta tak i stilken og rist bladene godt (dette bør gjøres utendørs).

Riv den opp i mindre biter og fjern stilken. Spre dem ut på et stekebrett med bakepapir. Ha over litt olje og salt.

Bakes i ovnen på ca. 200 grader i rundt 10 minutter. Pass på at de ikke svir seg for mye. Det lønner seg å vende litt på den en gang eller to underveis.

 

Comments

  1. Grønnkålchips er snadder, prøv gjerne med litt parmesan også, fungerer kjempebra sammen! http://bit.ly/1BatYku

    Like

  2. Mari-Anne says:

    sitter faktisk å spiser det nå! fantastisk

    Like

  3. Dette må jeg prøve. Har mye grønnkål i hagen, og de er goé rå, men prøver gjerne å steke de med litt olivenolje og litt havsalt. 🙂

    Like

    • Gjør det. Jeg bruker ofte å strimle grønnkålen og steke den lett i pannen med litt god olje eller usaltet smør. Krydrer med salt, pepper og anent etterpå .Veldig fint tilbehør til middagen det også.

      Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s