Malaysisk beef rendang

Foto: Lise von Krogh ©

Foto: Lise von Krogh ©

En gryterett med masse smaker og ferske kryddere fra Malaysia.

I sommer var husbonden og sønnen i huset tre uker i Malaysia hos familien vår. Rett før hjemreisen ba jeg svigerfars kone, Dot, om en liten tjeneste. Om hun kunne sende med ferske krydre i guttas baggasje.

Disse krydderne kan jeg få tak i om jeg tar meg en tur på Grønland i Oslo, men Dot klager alltid over den “gamle” ingefæren som kun er tilgjengelig i Norge. Derfor ønsket jeg meg ordentlig fersk ingefær, galanga, sitrongress og limeblader. Det fikk jeg! Dessuten sendte hun med fersk lime, karriblader og gurkemeierot. Herlige smaker!

På bildet over ser du fra venstre limeblader, gurkemeierot, lime, karriblader, sitrongress, ingefær og under ingefæren ser du galangarot.

Limebladene og karribladene har jeg fryst ned. Sitrongresset, galanga, gurkemeien og noe av ingefæren skal jeg skjære opp i skiver eller hakk og fryse ned slik at jeg kan til en hver tid kan ta ut ferske krydre når jeg skal lage asiatisk mat. Det første jeg lagde var beef rendang, en typisk malaysisk rett og her får du oppskriften:

Oppskrift: Beef rendang

Oppskriften er tilpasset fra denne oppskriften på BBC

Du trenger følgende til to porsjoner:

  • 1 gul løk, hakket grovt
  • 2 fedd hvitløk, hakket
  • 2 cm ingefær, hakket
  • 2 cm galanga (ev. ingefær)
  • 1 stilk sitrongress
  • 1,5 cm gurkemeie, skivet
  • 5-6 tørkede røde chili
  • 3 ss peanøttolje
  • 350 gram storfekjøtt i terninger
  • 1 boks kokosnøttmelk
  • 2 kaffi limeblader
  • 1/2 lime, juice og zest
  • 1/2 dl revet kokosnøtt
  • Garnityr: 1 hakket vårløk eller en håndfull korianderblader

Slik gjør du:

  1. Hakk løk, ingefær, galanga, hvitløk og gurkemeie grovt. Ta bort de 3-4 ytterste skallen på sitrongresset (ta vare på skallet, dette kan du ha i te). Hakk resten av sitrongresset.
  2. Del chilien i 3-4 biter. Kok opp vann og ha det i en liten kopp sammen med chilien. La chilien trekke litt og rør litt rundt slik at frøene faller til bunn i koppen. Fisk ut biter av chiliskallet
  3.  Bruk en morter eller blenden til å mose sammenløk, ingefær, galanga, hvitløk, gurkemeie, sitrongress og chili.
  4. Varm opp oljen i en gryte. Fres under omrøring løk- og urteblandingen til den får en gylden farge og lukter godt. Ha i kjøttet og stek videre til kjøttet har fått en fin brunfarge.
  5. Hell i kokosnøttmelk og ha i limejuice, limezest og limeblader. Ha i en klype salt og kok opp. Senk varmen og la gryten stå og småputre uten lokk 1-1 1/2 time eller til kjøttet er er mørt. Husk å rør om en gang i blant så maten ikke svir seg.
  6. Rist revet kokosnøtt på en tørr stekepanne til det er blitt brunt og mal det i en morter etterpå.
  7. Når gryten har blitt tykk i konsistensen blander du inn kokosnøtt.

Serveres med hakket vårløk.

Tilbehør: 

  • Fres spinat eller revet bladbete i olje til bladene har krympet godt inn. Blandes med ristede peanøtter.
  • Hvit ris som er først stekt i olje og kokt i vann sammen med et par nellikspikre og stjerneanis.
Comments

  1. Kristin Westby says:

    Hei. Er det lov og ta med ferske urter til Norge?? Kristin

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

