En skeptisk hjemmebrygger – Kombucha & Jun

Jun. Foto: Lise von Krogh.

Jun. Foto: Lise von Krogh.

Hvorfor holde på med noe jeg er skeptisk til?

Innlegget er opprinnelig skrevet for Matmerk Økologisk.no

I det siste har jeg uttalt meg og skrevet om kombucha – en slags brygging hvor en “scooby” av gjær og sopp fermenterer sukker og te og danner søtlig, lett syrlig kullsyreholdig drikk.  Jeg har vært kritisk og negativ vil noen påstå.

Kombucha lages på svart te og sukker, mens jun lages på økologisk honning og grønn te. 

Det jeg er skeptisk til er drikkens påståtte helsebringende effekt. Det betyr at jeg ikke går god for påstander om detox-effekt i lever og nyrer, styrking av immunforsvaret eller bedret fordøyelse, til tross for at dette er en “eldgammel” drikk. Jeg velger å støtte meg til vitenskapelig publiserte studier.

Aftenposten: Kombucha er supertrendy, men ikke alle bør drikke det

Faktum er at på kombucha er det bedre dokumentasjon på uheldige enn heldige helseeffekter. Det er kun noen få laboratorieundersøkelser og studier på rotter og mus som antyder at drikken kan være helsebringende, men det er langt igjen til dette er bekreftet hos mennesker. Derimot er det rapportert om tilfeller med sykdom som alvorlig acidose (høyt syrenivå i kroppen) etter overdreven inntak av kombucha med høyt syreinnhold. Dette er en livstruende sykdom og dødsfall har forekommet. Leversvikt hos en HIV-pasient og gulsott har er også blitt rapportert. Personer med svakt immunforsvar bør også bruke drikken med forsiktighet.

Bramat: Har du hørt om kombucha?

At helseeffekten ved å drikke kombucha ikke er dokumentert, betyr ikke at den ikke virker, men at vi ikke har grunnlagt til å påstå at den virker på noen måte. Det lengste jeg som fagperson tør å strekke meg er at jeg ikke utelukker at dens innhold av probiotika kan være gunstig for tarmfloraens sammensetning, men det må studier til for å bekrefte dette.

Så hvorfor hjemmebrygger en skeptiker?

Helt uventet fikk jeg en avlegger til jun av Kim Ordrerud som driver Naturlig Liv og da måtte jeg jo bare prøve, til tross for min skepsis. Etter noen runder med brygging har jeg oppdaget en drikk som smaker utrolig godt, men som jeg er like skeptisk til. Likevel vil jeg  fortsette å brygge videre. Årsak til dette er følgende:

  • Lite sukker sammenlignet med brus. Jeg liker drikker med smak, men ikke med mye sukker. Kombucha inneholder 3-6 % sukkerarter i motsetning til brus som inneholder hele 10-12 % sukkerarter. I kombucha har det meste av sukkeret blitt ”spist” opp av mikroorganismene i drikken. Ser vi utlukkende på sukkeret så er kombucha bedre å drikke enn brus for tennene og for vekten.
  • En erstatning for vin. Jeg er fryktelig glad i vin, men i ukedagene ønsker jeg et alkoholfritt alternativ. Kombucha er ikke fullstendig alkoholfri. Under fermenteringsprosessen så brytes sukkeret ned til glukose og fruktose, deretter til alkohol (etanol) og karbondioksid. Alkoholinnholdet i ferdig drikk ligger på 0,5-3 %. Så helt alkoholfritt er det ikke, men alkoholinnholdet er langt lavere enn alkoholholdige drikker
  • Hjemmelaget økologisk drikk. Jun som er en variant av kombucha lages på økologisk honning og økologisk grønn te. Den er mild på smak og lett sprudlende. Til denne drikken kan jeg bruke min egenproduserte honning i stedet for importert sukker.

En deilig sprudlende drikk med lite sukker og alkohol det er for meg de beste argumentene for å drikke jun og kombucha fordi alternativene er mindre sunne.

Advertisements

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s