Salat med sødme av fiken, pære og honningristede mandler

fikensalat2

Foto: Lise von Krogh.

Salat med søt frukt og nøtter passer godt midtvinters.

Her om dagen var jeg og handlet mat. Da kom jeg over en pakke “soft figs” fra Änglamark, altså myke, økologiske tørkede fiken. Mye mykere og saftigere enn de vanlige tørkede fikenene vi spiser ved juletider.

Fiken spiser jeg mye om vinteren fordi da er disse lett å få tak i butikken. For meg er fiken mye mer enn julemat. Jeg har med meg fiken som energi- og næringrik snacks som i anorakklommen når jeg er ute på skitur eller på sledetur med hundene mine. Jeg småspiser fiken hele turen og får et deilig energipåfyll. Jeg bruker også fiken i matlaging. Særlig i brødbakst og salater smaker fiken veldig godt. Det blir en naturlig lett knasende sødme til retten.

Fordelen med å bruke fiken er at de i tillegg til fruktsukker  er svært rike på fiber og mineraler, særlig kobber, kalium, magnesium og kalsium. Sistnevnte er særlig interessant fordi dette er en kalsiumkilde som er smart å inkludere i kostholdet dersom du ikke drikker melk og bruker andre melkeprodukter.

Oppskrift: Salat med sødme av fiken, pære og honningristede mandler

Du trenger følgende til en porsjon: 

  • 3 ss mandler, grovhakket
  • 1 ts honning
  • 2 dl blader frisk salat, strimlet
  • 1/2 fast pære, skivet
  • 3 fiken, grovhakket
  • 1 ss olivenolje
  • 1 ts rødvinseddik

Slik gjør du: 

Varm en stekepanne. Rist mandlene på den tørre stekepannen til de begynner å dufte (men ikke la dem svi seg). Ha på honning og fordel den godt over mandlene. Ha mandlene over på en skjærefjøl og la dem få avkjøle seg litt.

Fordel salatbladene på en tallerken. Fordel pære og fiken over salaten. Når mandlene ikke er så varme sprer du dem over salaten. Visp sammen olivenolje og rødvinseddik og ha dressingen over salaten.

Velbekomme!

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

