Er det mest protein i plommen eller hviten? Deilig omelett med feta

At noen kun lager omelett av eggehviten er både et smaksmessig og et ernæringsmessig mysterium for meg. 

Omeletten smaker best når både hvite og gule er med. Ernæringsmessig er det ganske stor forskjell på disse to delene av egget.

Egg er næringsrike, men inneholder ikke alt

Egg har rykte på seg å inneholder mye næring, særlig protein, men det er også næringsstoffer som ikke finnes i egg. Det finnes ikke stivelse og fiber i egg. Stivelse er noe vi finner i korn og poteter hvor det fungerer som opplagsnæring før spiring. Animalsk mat er derimot fritt for stivelse. Fiber er også forbehold planteriket. Det lille av karbohydrater som finnes i egg bl.a. glukose og fruktose.

Heller ikke vitamin C finnes i egg. Det betyr at dersom du bare lever på egg, vil du dø. Vitamin C-mangel, skjørbuk, er nemlig dødelig og dette betyr at egg ikke kan brukes som eneste kilde til næring. Innholdet av B-vitaminet niacin er også meget lavt.

Næringsfattig eggehvite

I eggehviten er det litt næring, men den kan ikke måle seg med eggeplommen. Dette er kanskje også svaret på at noen velger å unngå plommen og heller lage omelett av eggehviten, den er nemlig både fett- og tilnærmet kolesterolfri. Hviten er dessuten fri for vitamin A, E, D, B1, B6, folat, jern og sink i motsetning til plommen. Innholdet av vitamin B12 er nærmest neglisjerbart.

Likevel, det er mer hvite enn plomme i ett egg og derfor er det mengdemessig mer protein i hviten enn i gulen. Sammenlignes like mengder gule og hvite, er det derimot mest i plommen.

Det eneste hviten er “rik” på er natrium og kalium. Et mineral som øker blodtrykket og et annet som reduserer det. Det er også mest vann i  denne delen av egget.

Den rike, gule plommen

Plommen er altså eggets gull. Den er rik både protein, vitamin A, D, E, folat, kalsium, selen og fosfor, samt at den inneholder nærmest alle andre næringsstoff også. Egg er faktisk en av de få matvarene vi har med et naturlig innhold av vitamin D.

Selv om eggeplommen også inneholder fett, er over halvparten av dette umettet fett. I tilegg er plommen også kjent for sitt konsentrerte innhold av kolesterol. Dette er imidlertid ikke noe problem for når du har et normal kolesterol og spiser variert – dvs. at du ikke har egg som den viktigste matvaren i et snevert kosthold.

Referanseprotein

Egg inneholder protein av en svært god kvalitet. Det betyr at proteinet er lettfordøyelig og inneholder tilstrekkelig mengder av alle de livsviktige aminosyrene kroppen vår trenger.

Protein i egg blitt brukt som et referanseprotein som andre proteinkilder som det har blitt målt opp mot og derfor fått verdien 100. Andre matvare som måles mot egg og får verdier nær 100 inneholder også kvalitetsprotein, men måles protein i grønnsaker mot egg vil tallet være mye lavere enn 100 og derfor en dårligere kilde til protein.

Særlig rik er egget på aminosyren leucin som stimulerer til muskelproteinsyntese.

En animalsk og en vegetabilsk proteinkilde. Foto: Lise von Krogh.

En animalsk og en vegetabilsk proteinkilde. Foto: Lise von Krogh.

Oppskrift: Omelett med feta og salat

Du kan variere med ulike oster i omeletten. Har du en liten osterest i kjøleskapet, er denne perfekt i omelett, særlig blå- eller hvit muggost, parmesan og hvitost egner seg godt. Ønsker du en salat med egg uten ost, kan du prøve denne: Spis variert – Lun salat med posjert egg

Du trenger følgende til en porsjon: 

  • 2 egg
  • 50 gram fetaost
  • Litt olje til steking
  • Salt og pepper
  • Blandet salat
  • Olivenolje og balsamicoeddik

Slik gjør du: 

Bland sammen eggene i en skål. Varm oljen i en stekepanne på middels varme. Hell i eggerøren og fordel fetaosten oppå. Stek egget langsomt på stekepannen. Når det nesten har stivnet, folder du omeletten sammen på midten og legger det på en tallerken. Krydre med salt og pepper.

Ha på blandet salat på andre halvpart av tallerkenen og risle over litt olivenolje og balsamicoedikk.

Kan spises både med og uten brød.

Advertisements

Comments

  1. Har alltid tenkt det samme som deg “At noen kun lager omelett av eggehviten er både et smaksmessig og et ernæringsmessig mysterium for meg” så fint med fakta på dette 🙂

    Like

Trackbacks

  1. […] Er det mest protein i plommen eller i hviten? Deilig omelett med feta […]

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s