Fargerik middag – Glasserte gulrøtter

Gulrøtter og torsk. Foto: Lise von Krogh.

Gulrøtter og torsk. Foto: Lise von Krogh.

For det første er dette deilig middagsmat og for det andre bidrar fargerike gulrøtter med litt forskjellige næringsstoffer. 

Saken er opprinnelig skrevet for Matmerks Økologisk.no

Du har kanskje hørt at vi skal spise fargerikt. At grønnsaker med sterkere farge er sunnere enn bleke grønnsaker. Det er ikke hele sannheten. Blomkål, hvitløk og banan er eksempler på sunne og bleke grønnsaker, mens dyp røde tomater er et sunnere valg fremfor bleke varianter. Et annet eksempel er paprika; røde paprika inneholder mest av provitamin A og antioksidanten betakaroten, sukkerarter og vitamin C. Den gule er best på kalium og fiber. Og den grønne er den beste fargen å velge om du vil ha i deg mer folat. Dette er selvsagt ikke store forskjeller vi snakker om, men modningsgrad og farge kan likevel ha en betydning for næringsinnholdet.

Gulrot er en populær grønnsak som vi gjerne kan spise mer av. Roten er en av våre viktigste vitamin A-kilder fordi den inneholder betakaroten og andre karotenoider kroppen kan omdanne til vitamin A. Men den inneholder også andre næringsstoffer som vi fort kan overse, bl.a. fiber, kalium, flere typer vitaminer, mineraler og antioksidanter. Inneholdet av vitaminer og mineraler varierer naturlig i gulrøtter, men hvilken farge den har har liten betydning for innholdet. Variasjonen i fargen/pigmenter avspeiles derimot i antioksidantnivået:

  • Hvite gulrøtter: inneholder ikke karotenoider og har det laveste innholdet av antioksidanter.
  • Gule gulrøtter: inneholder antioksidantene lutein og betakaroten.
  • Orange og mørkoransje gulrøtter: inneholder mest karotenoider, betakaroten og det høyeste totale antioksidantinnholdet.
  • Lilla gulrøtter: inneholder antioksidanten lutein og mest fenoler, men lite karotenoider

Stikk fingeren i jorda!

Det spiller egentlig liten rolle næringsmessig du velger grønn paprika eller rød; hvit gulrot eller lilla. Alle fargevarianter er sunne og næringsrike. Mat er mer enn næringsstoffer. Det er mye mer fristende å spise en rett som ser spennende og innbydende ut. Ved å kombinere flere farger sammen fremmer du matglede. Og gjennom matglede blir du sunn og frisk – fordi da spiser du mer grønnsaker.

Oppskrift: Glasserte gulrøtter

Om du ikke har flerfargede gulrøtter kan du bruke de vanlige oransje. Det smaker like godt.

Du trenger følgende til 2-4 porsjoner:

  • 2 gule gulrøtter
  • 2 oransje gulrøtter
  • 2 røde gulrøtter
  • Litt vann
  • Litt salt
  • Litt usaltet smør
  • Finhakket kruspersille

Slik gjør du:

Vask og skrell gulrøttene. Del dem i fire på langs.

Legg dem i en høy stekepanne eller kasserolle. Helst bør ikke stekepannen eller kasserollen være bredere enn gulrøttene. Jeg har en liten jernstekepanne jeg bruker til slikt.

Ha på kaldt vann til at det nesten dekker gulrøttene. Ha i en liten klatt smør og en klype salt. Kok opp vannet. Legg på lokk og dem varmen. La gulrøttene småkoke til de er nesten møre. Ta av lokket og økt temperaturen igjen. Redusert væsken til et kun er litt igjen. Da vil du se at gulrøttene får en blank overflate. Ikke la stekepannen tørke ut, ha ev. på litt vann mot slutten.

Server gulrøttene med et dryss av persille.

Jeg serverte gulrøttene med et stykke stekt torsk og en klatt rømme. Mer trenger du ikke!

Advertisements

Comments

  1. Tips til hvor man får tak i fargerike gulerøtter?

    Like

Trackbacks

  1. […] som virkelig smaker godt rå, men er kokefast og kan inngå i nærmest hver eneste rett. Du kan smørsteke og ovnsbake den, bake brød og muffins med den. Den passer på pizza, i gryterett og i en […]

    Like

  2. […] Fargerik middag – glasserte gulrøtter […]

    Like

  3. […] Søndag: Stekt torsk med glaserte gulrøtter fra Lise Von Krogh […]

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s