Oppgrader frokosten og forebygg diabetes – Brødegg

Sunn frokost. Foto: Lise von Krogh.

Sunn frokost. Foto: Lise von Krogh.

Den daglige frokosten kan redusere risikoen for diabetes type 2 hos barn, særlig om den er næringsrik.

Saken er opprinnelig skrevet for Matmerks Økologisk.no

Egg og bacon til søndagsfrokosten er fast her i heimen, men det som ikke er så fast tilberedningsmetoden. Denne gangen stor husbonden for det kunstneriske innslaget. Frokost er godt, særlig oppgradert helgefrokost, men er frokost streng tatt nødvendig å spise?

Trenger du frokost?

Om du skal spise frokost eller ei er et tema som det regelmessig skrives om i media. Frokost er i utgangspunktet et viktig måltid fordi det bidra med energi, viktige næringsstoffer som protein og fiber samt vitaminer og mineraler. Frokost er også dagens første måltid som du spiser etter nattens faste. Det gir en tom mage mer å gå på.

Studier har vist at antall måltider og måltidsfrekvens har trolig liten direkte påvirkning på utvikling av overvekt dersom energiinntaket ikke overskriver energiforbruket gjennom dagen. Men spiser du store måltider, bør du spise mindre hyppig –  og vis a versa, om du vil ha en stabil vekt. En stor frokost påfulgt av mange måltider gjennom dagen kan i teorien øke risikoen for overvekt.

Noen studier (men ikke alle) som viser at de som hopper over frokosten kan ha en høyre vekt (body mass index, BMI) enn de som spiser frokosten sin.  Noen undersøkelser har vist at overvektige som hopper over frokosten eller spiser en liten frokost, spiser mer til middag og senere på kvelden, sammenlignet med ikke overvektige. Men vi vet ikke om et slikt måltidsmønster er årsaken til overvekten.

En norsk undersøkelse på 9- og 13-åringer med diabetes type 1 viste at de som spise frokost og middag regelmessig hadde bedre blodsukkerkontroll. Frokost kan også ha en gunstig effekt på hukommelse og oppmerksomhet viser noen studier.

Siste nytt: Frokost kan ha en betydning for diabetes type 2-risiko hos barn

I en fersk studie fra England ble frokostvanene og helsen til over firetusen 9- og 10-åring undersøkt. Omlag 3/4 av barna spiste frokost daglig og kun 6 % spiste aldri frokost. Blodprøver viste at barna som sjeldent spiste frokost hadde et høyere fastende insulinnivå, mer insulinresistens, høyere langtidsblodsukker samt høyere nivå av blodsukker (glukose) og urinsyre sammenlignet med barna som spiste frokost hver dag.

Barn som spiste en kornbasert frokost med høyt fiberinnhold hadde dessuten mindre insulinresistens enn de som spiste en frokost med et lavere fiberinnhold.

Barna som spiste frokost hver dag hadde et høyere energiinntak, men likevel en lavere BMI enn de som ikke spiste frokost. Dette kunne ikke forklares med forskjeller i fysisk aktivitet, fordi det var det samme. En mulig forklaring kan være underrapportering av matinntaket (snacks og godteri) hos gruppen som ikke spiste frokost. Det vil si at energiinntaket kan i virkeligheten vært høyere enn det som ble rapportert inn.

Til tross for et mistenkelig lavere energiinntak, hadde barna som sjeldent spiste frokost et høyere energiinntak fra fett og lavere inntak av karbohydrater sammenlignet med dem som spiste frokost daglig. De hadde også et lavere inntak av viktige vitaminer og mineraler. Disse barna hadde både et mer energitett og næringsfattig kosthold. Dette skyldes ikke bare frokosten, men det totale kostholdet. Manglende frokost kan her mer beskrives som et symptom på et dårligere sammensatt frokost.

Frokostspising kan med andre ord bidra til et høyre fiberinntak, høyere inntak av viktige næringsstoffer og en lavere risiko for diabetes type 2.

Det lille sunne ekstra – Eltefrie, grove rundstykker med gresskarkjerner

Vår frokost – brødegg

Lørdagsfrokosten vår, ble laget av grovt brød og servert med salat. Begge deler bidrar med fiber. Egget inneholder mange viktige næringsstoff som protein, fettsyrer, vitamin D og mange andre vitaminer og mineraler. Baconet var ikke saltet og det fikk trekke på kjøkkenpapir. Da forsvinner litt av fettet og dette påvirker det totale energiinntaket fra frosten.

Forøvrig kan en kjedelig hverdagsfrokost også være næringsrik hvis du velger grovbrød, müsli med helkorn, fullkornsknekkebrød o.l. og spiser dette med godt pålegg, drikker et glass melk/juice til og kanskje avslutter med et eple eller en gulrot.

Er det mest protein i plommen eller i hviten? Deilig omelett med feta

Oppskrift: Brødegg

Du trenger følgende pr. skive: 

  • 1 brødskive
  • 1 egg
  • Olje eller smør
  • Parmesan
  • 1-2 baconskiver (uten tilsatt vann og salt)
  • Salat strimlet

Slik gjør du: 

Ha på smør på den ene siden av brødet og legg den med smørsiden ned. på en smurt stekeplate. Bruk en skarp kniv og skjær halvveis ned i skiven. Du skal “tegne” en oval ring som egget skal ligge i. Bruk en teskje og trykk flat brødet innenfor ringen.

Skill plommen fra egget. Legg plommen forsiktig ned i midten av skiven. Bruk en spiseskje og “øs” forsiktig eggehvite rundt plommen. Fyll på til kanten av skiven. Det kan være du ikke får brukt all eggehviten.

Stek brødegget i stekeovnen på 225 grader til eggehviten har stivnet.

Sprøstek bacon i en stekepanne. Legg baconskivene på et kjøkkenpapir slik at overflødig fett trekkes av.

Server brødegget med bacon, et dryss av parmesan og rikelig strimlet salat.

Kilde: Donin AS, Nightingale CM, Owen CG, Rudnicka AR, Perkin MR, Jebb SA, Stephen AM, Sattar N, Cook DG, Whincup PH. Regular Breakfast Consumption and Type 2 Diabetes Risk Markers in 9- to 10-Year-Old Children in the Child Heart and Health Study in England (CHASE): A Cross-Sectional Analysis. PLoS Med. 2014 Sep 2;11(9):e1001703. doi: 10.1371/journal.pmed.1001703. eCollection 2014.

Advertisements

Comments

  1. Hei! Jeg har to barn på 3 og 5 år. Vi spiser pannekaker med bacon en gang i uke. De spiser 1-2 skiver bacon hver. Er det trygt mtp saltinnholdet? Hvilket merke bacon kan du anbefale eventuelt?

    Like

    • Det kommer helt an på saltinntaket ellers gjennom uken. En kan ikke avgjøre om saltinntaket er ok eller for høyt basert på opplysningen om 1-2 baconskiver.

      Like

    • Hei og takk for svar! Barna mine spiser ikke særlig mye salt mat utover disse bacon-skivene. Det går for det meste i hjemmelaget polarbrød med peanøttsmør, ost eller salami. Havregryn eller müsli, og middager av fisk eller kylling med grønnsaker.

      Like

  2. Ser veldig godt ut. Kom over denne artikkelen ifm søk etter “egg til frokost til barn hver dag”. Jeg er altså ute etter noen tanker rundt om min snart 5 åring godt kan få ett egg til frokost hver dag om han vil. Har du noen tanker om det?

    Like

  3. Såg steikbra ut.

    Like

  4. Morsom måte å servere egg på:)

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s