Hjertesukk om matvareutvalg – Rips med tjukkmjølk og skjørost

Et friskt mellommåltid. Foto: Lise von Krogh.

Et friskt mellommåltid. Foto: Lise von Krogh.

Den nye melkeruta går mellom Røros og Skrukkelia.

I nærbutikkene mine savner jeg et godt utvalg av økologiske varer og mat med Spesialitet-merket. Sistnevnte er mer eller mindre fraværende. Økologisk er det noe av, men ikke nok. Særlig savner jeg flere økologiske meierivarer og kjøtt samt MSC-merket fisk. I en periode var det både økologisk kjøttdeig og leverpostei i kjøledisken, men det er lenge siden nå.

Derimot er uvalget av frossenpizza, pølser, ferdigmarinerte koteletter, fiskefarseprodukter og industribaktbrød stort, selv i den minste matforetning. Det gjør meg frustrert! Tenk all den gode maten vi produserer her til lands og så tar “vi” til takke med kjip ferdigmat! Det er ikke alltid jeg er i Oslo og kan handle i spesialforretninger. Dessuten er det ingen som kan levere kasser økologiske varer her på døra slik du har anledning til hvis du bor i eller nært Oslo. Det er enda godt at jeg nå kan høste litt av egen kjøkkenhage nå om dagen. Jeg skal ikke gå inn i høna- og eggetdiskusjonen her, på hvorfor mine små nærbutikker ikke har mat som jeg foretrekker. Jeg tipper at dette ikke er spesielt for Hurdal, men typisk matvareutvalg.

NRK melder at over halvparten av befolkningen, 56 % av de spurte i en undersøkelse fra Ipsos MMI, mener at det er viktig eller svært viktig at landbruksproduktene de kjøper og spiser er norske. Dette er en økning fra 52 % i 2009. Og 67 % oppgir at de er villige til å betale mer for lokalprodusert mat, mot 56 % i 2009.

Det er jo lov å håpe at standardutvalget i butikkene kan bedre seg på sikt. I mellomtiden får jeg dyrke litt selv, kjøpe fra Økolandsbyen i Hurdal, handle i når jeg er på reisefot, bestille på internett, og besøke lokale produsenter. Det ender likevel med at jeg kjøper mesteparten av maten i nærbutikken fordi jeg rett og slett har ikke tid til å farte land og strand rundt for godbitene.

“Heldigvis” har husbonden har blitt ukespendler mellom Røros og Skrukkelia (Hurdal) og kan ta med seg lokale godsaker til fruen. Forrige uke kom han med nesten hele sortimentet til Rørosmeieriet og noen oster fra Eggen gårdsysteri og mange andre delikatesser fra Røros. Dette er virkelig luksus! Deilige økologiske matvarer direkte levert!

Oppskrift: Rips med tjukkmjølk og skjørost

Du trenger følgende:

  • 1,5 dl tjukkmjølk (eller biolamelk)
  • 1,5 dl skjørost (eller cottage cheese)
  • 1 dl rips
  • Noen mynteblader
  • Litt honning

Slik gjør du:

Ha tjukkmjølk og skjørost i en skål. Dryss over rips og mynteblader. Topp med litt honning.

Saken er opprinnelig skrevet for Matmerks økologisk.no

Comments

  1. Det er den mest romantiske hverdagsgaven jeg har sett! Snill mann du har 🙂

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

