Om intens nytelse og rosegele fra Hurdal

Rosegele. Foto: Lise von Krogh.

Rosegele. Foto: Lise von Krogh.

Jeg foretrekker litt intens nytelse i matveien, fremfor karakterløs mat. 

Jeg har ikke bærbusker og kan verken imponere med rispgele eller solbærsaft. Bærbusker står på ønskelisten, så om et par år så er sikkert bloggen full av bæroppskrifter. I mellomtiden nøyer jeg meg med å lage blomsterprodukter, f.eks. syrinsaft og syringele, og rabarbramat. I mitt siste eksperiment gikk jeg løs på de store buskene med Hurdalsroser her på gården i Hurdal.

Spiselige roser

Roser kan brukes til mer enn pryd. Bladene kan du bruke til å lage gele av. Nå skal det sies at roser smaker svært lite og geleen smak er først og fremst søt. Litt sitronskall og sitronjuice i geleen setter litt mer preg på den.

Men det mest imponere med rosegele er fargen. Den er intenst rosa. De første som fikk smake denne lurte på om jeg hadde tilsatt ekstra farge, fordi den ser nærmest kunstig ut. Når roseblandene får trekke i kokende vann og derpå presset, så får du med all fargen i bladene.

Mat skal nytes!

Jeg kunne sikkert ha skrevet mye om rosebladenes gunstige effekt på kroppen og kroppslige plager. Roseblader påstås å ha flere helbredende virkninger i følge urteleger og folkemedisin. Sannheten er at jeg ikke tror så mye på det. Dessuten når rosebladuttrekket blandes med sukkervann, så tror jeg vinningen mildt sagt går opp i spinningen.

Det jeg tror på er å spise noe som gir intens nytelse, f.eks. ha litt rosegele på blåmuggosten Roquefort. Jeg tror på å spise litt av noe som virkelig gir nytelse enn å spise store mengder av noe som gir passelig nytelse, f.eks billig syltetøy eller en karakterløs blåmuggost. Men, nytelse gjennom syn og smak!

Oppskrift: Rosegele fra Hurdal

Du trenger følgende:

  • 2 liter kronblader av villroser
  • 9 dl kokende vann
  • 800 g sukker
  • 2 ss sitronskall
  • Juicen av 1 sitron
  • 1/s pose Certo fruktpektin

Slik gjør du:

Plukk blomstene, og riv rosebladene av. Ha dem over i en 2 liters beholder, f.eks. et gammelt norgesglass. Dytt dem godt nedi og fyll opp så mye som mulig. Mer kronblader, gir mer farge.

Hell over kokende vann. Forsegl glasset og sett det i kjøleskapet i noen timer.

Sil av væsken gjennom et klede og ha den i en kasserolle. Klem ut all saften av blomstene.

Ha i sukker, sitron og kok opp til det har løst seg. Hell i ½ pose Certo pektin og la det koke i 2-3 minutter. Hell geleen gjennom et klede over i et eller to varme, steriliserte glass og tett godt. Oppbevares i kjøleskap. Forleng holdbarheten ved å alltid bruke en ren skje når du skal ta ut gele.

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

