Lun linsesalat med garam masala på 5 minutter

Varm salat med fire ingredienser. Foto: Lise von Krogh.

Varm salat med fire ingredienser. Foto: Lise von Krogh.

Middagssalaten du kan erstatte kjøttet eller poteten med.

Mild og sødmefull linsesalat med deilig krydder og fersk vårløk. Dette spiste jeg til en grønn salat og en stekt veggissnitzel, men jeg leste fredagens Morgenbladet. En rask, sunn og deilig middag.

Denne salaten kan du erstatte kjøttet med til middag en dag du vil ha et vegetarisk måltid. Om du vil redusere på karbohydratene, så kan du servere middagen denne linsesalaten i stedet for poteter, ris, pasta eller brød. Linser er nemlig rike på protein, men også magre og fiberrike. Karbohydratinnholdet er 30 % lavere i linser sammenlignet med potet. Proteininnholdet er også lavere enn i kjøtt, men spiser de fleste av oss allerede nok protein, så et vegetabilsk måltid med et lavere proteininnhold er helt ok. Tilgjengjeld øker fiberinnholdet i måltidet når du går for linser fremfor kjøtt.

Fullt mulig å få i seg nok protein bare fra planter – Mange antar at det er forferdelig vanskelig å få nok protein gjennom vegetariske kosthold. Forskere og fagfolk innen ernæring har lenge vært enige om at det er mulig å få i seg nok protein gjennom plantebaserte matvarer. Men det er viktig å ha en viss kunnskap om ernæring for å være sikker på at inntaket av alle de essensielle aminosyrene er tilstrekkelig. Ifølge The American Dietetic Association er det mulig å oppnå proteinanbefalinger gjennom plantematvarer hvis kostholdet er variert nok med tanke på proteinkilder hver dag. Les mer i artikkelen Nok protein som vegetarianerBramat.no

Oppskrift: Lun linsesalat med garam masala på 5 minutter

Passer godt til kylling, fisk, lam eller i stedet for potet, pasta, ris eller brød.

Du trenger følgende til to porsjoner:

  • 1 boks hermetiske røde linser
  • 1/2 ts garam masala
  • 2 ts olivenolje
  • 2 vårløk, hakkede

Slik gjør du:

Skyll linsene godt i kaldt vann og la dem renne litt av seg. Ha dem i en ildfast ovn. Ha i garam masala, olivenolje og vårløk. Bland godt.

La salaten få litt varme i stekeovnen (250 grader) i ca. 5 minutter. Den skal ikke bli het, kun lun og gjennomvarm.

Pynt med koriander eller annen grønn urt.

Advertisements

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s