Kjøttfri mandag – chilimarinert tofu med krydderris og spinatsalat

Kjøttfri mandagsmiddag. Foto: Lise von Krogh

Kjøttfri mandagsmiddag. Foto: Lise von Krogh

Sunn og smakfull rett om du vil variere litt i matveien.

For mange år tilbake var jeg vegetarianer. Av ulike årsaker sluttet jeg med det, men jeg har likevel vegetariske dager. Dette en en typisk rett jeg lager når jeg ikke vil ha kjøtt eller fisk til middag. Å spise vegetarisk en gang i blant er smart. Det er en måte å gjøre kostholdet ditt sunnere på. Du får i deg mer grønnsaker og mindre mettet fett og salt. Les mer her: Vegetarianer for en dag – krydret sopp- og bønnegryte

Når jeg lager vegetariske retter passer jeg alltid på å ha med en proteinkilde. Det kan være bønner, nøtter, brun ris, fullkorn eller tofu. Det hender jeg kjøper soyaprodukter, f.eks. “pølser” og “hamburgere”. Grunnen til at jeg har dette med i middagen er at dette gir ekstra god metthet og fylde til retten, samt protein av høy kvalitet. Tofu smaker lite, men er fin å marinere.

Krydre er også essensielt når jeg lager vegetarkost. Jeg krydrer ikke bare tofuen, men også risen og grønnsakene. Rene krydre som hvitløk, ingefær, chili osv. hever smaken og bidrar med naturlige antioksidanter. Billige blandingskrydre har jeg lite til overs for, disse er ofte rike på salt, smaksforsterkere og andre ingredienser med liten næringsverdi.

Når du ikke lever som en vegetarianer, men har vegetariske dager kalles dette populært for fleksitarianer. Les mer om et fleksitarisk kosthold på bramat.no. Jeg ble også intervjuet om denne type kosthold i Nettavisen nylig.

Jeg anbefaler også retten Komplett vegetarisk – Kikertkaker med raita og krydderris

Oppskrift: Chilimarinert tofu med krydderris og spinatsalat

Du trenger følgende til 2 porsjoner: 

  • 1/2-1 pakke fast tofu, i store terninger
  • 3 ss olivenolje med chili eller olje og 1 finhakket rød chili
  • 1 pakke småblad spinat, vasket
  • 1 ss rapsolje
  • 1 løk, hakket
  • 2 fedd hvitløk, finhakket
  • 1 ss sesamfrø
  • 1 ss tørket tang (kan droppes)
  • 2,5 dl ris
  • 1 kanelstang
  • 1 anisstjerne
  • 1 nellikspiker
  • 1 kardemommekapsel
  • salt
  • 2 cm ingefær revet
  • 2 ss søt soyasaus
  • 2 ss limejuice

Slik gjør du: 

Start med tofuen. Del den opp i store terninger og ha den i en pose. Ha i chiliolje. Bland godt sammen og la tofuen marineres i minst 15 minutter.

Vask risen godt og kok opp 5 dl vann. Ha i kanel, anis, nellik, kardemomme og litt salt. Når vannet koker har du i risen. Rør rundt, legg på logg og skru av varmen (eller sett på svakeste varme om du har induksjonsovn, gass e.l.). La risen stå i minst 15 minutter før du sjekker den.

Lag saus ved å blande ingefær, soyasaus og limejuice.

Tre tofubitene på små grillspyd og grill dem i ovnen. Husk å vend dem slik at de blir grillet på alle fire sider.

Varm rapsoljen i en stekepanne. Ha i løk og hvitløk. Stek løken blank og myk. Ha i spinat og stek videre til spinaten er helt myk. Kok opp vann til en kopp og la tangen for trekke i noen minutter. Bland tangen inn i spinatsalaten. Til slutt har du i sesamfrø.

Server tofu med ris, spinatsalat og ingefærsaus.

En komplett middag. Foto: Lise von Krogh.

En komplett middag. Foto: Lise von Krogh.

Comments

  1. Nam! Er jeg også flexitarianer om jeg har flere kjøttfrie middager i uken- men unner meg selv en brødskive med skinke på matpakken? Del gjerne fler vegetarretter!:)

    Like

    • lisevonkrogh says:

      Jeg er en type fleksitarianer som ofte halverer mengden kjøtt og dobler grønnsakene. Takk for ønsket – det skal jeg huske på!

      Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

