Perfekt restemat – Poteteskaker

Poteteskaker med fenalår. Foto: Lise von Krogh

Poteteskaker med fenalår. Foto: Lise von Krogh

Gårsdagens poteter kan bli deilig restemat, dessuten er kokte poteter ekstra sunne!

Kokte poteter blir det alltids noen til overs av. Dette er perfekt restemat! Dessuten er det bra for kroppen å spise kalde, kokte poteter.

Når poteten avkjøles omorganiseres stivelsen seg og noe av den blir omdannet til fiber. Dette fibret kalles resistent stivelse og kan ikke suges opp i tynntarmen slik som vanlig stivelse i tynntarmen. Den seiler videre til tykktarmen og fungerer som fiber.

Dette gjør at poteten får en lavere glykemisk indeks enn den varme kokte poteten. Glykemisk indeks er et mål på hvordan blodsukkeret påvirkes av maten vi spiser. Når du spiser kalde, kokte poteter vil du få en lavere blodsukkerstigning sammenlignet med når du spiser varme kokte poteter. Les mer om poteten i Mettende potetsuppe til ære for general von Krogh

Restemat blir raske måltider

Jeg pleier som regel steke båter av kokte poteter i ovnen. Jeg legger dem på et tynt strø av salt på stekeplaten, risler over litt olivenolje og drysser over en blanding av paprika, chili, gurkemeie, salt og pepper. Så steker jeg dem på 225 grader i 20-25 minutter. Jeg beholder potetskallet på fordi da, smaker de ekstra godt og skallet bidrar med fiber. Veldig godt til kjøttmat.

Noen ganger steker jeg skiver av gårsdagens poteter på stekepannen og serverer en omelett og salat til, for eksempel til søndagsfrokosten.

Andre ganger skjærer jeg poteten opp i terninger. Har i en god olivenolje, litt hvitvinseddik, rå hakket rødløk, salt og pepper og en god neve basilikumblader. Det blir en deilig potetsalat. Ikke bare har poteten en lavere glykemisk indeks når den har blitt kald, eddiken er med på å redusere den ytterligere.

Husbonden pleier å lage pytt i panne når av kokte poteter. Poteter, bacon, erter, ketsjup og rikelig med krydder blir en deilig kveldssnack.

Mer inspirasjon til restemat: Spis opp maten din – Restemat til lunsj

Har du poteter til overs, lag poteteskaker!

Denne gangen hadde jeg ekstra mange kokte poteter til overs. For variasjonens skyld tenkte jeg å lage poteteskaker. Det finnes flere oppskrifter på dette, men jeg slo opp i mormors gamle Økonomisk kokebok og fant en enkel oppskrift på poteteskaker.

Alt du trenger er mel, poteter og salt.

Nå skal det sies at jeg aldri har laget poteteskaker før og mitt resultat var ikke så pent som det jeg så bilder av i andre oppskrifter. Det er mulig jeg trenger litt mer trening i å lage poteteskaker, men de ble kjempegode og mettet godt.

Poteteskaker kan fylles med mye godt. Klassisk er gravlaks, purre og smøreost. Min variant var fylt med røkelaks, strimler av purre og løk, og rømme. Husbonden toppet det hele med å servere dem fylt med fenalår, smør, salatblader, brie og brie.

Nesten som taco, men mye bedre!

Oppskrift: Poteteskaker

Dette trenger du til ca. 5-7 poteteskaker, men oppskriften kan selvsagt skaleres ned:

  • 1 kg
  • 1 ts salt
  • Ca. 100 g rugmel (jeg brukte svedjerud) eller byggmel blandet med hvetemel

Slik gjør du:

Potetene males/stappes, tilsettes salt og mel. Bland godt. Kveles ut til ca. ½ cm tykke kaker/lomper. Stekes i tørr stekepanne. Bruk medium varme.

Tips til fyll

  • Smør, hakket fenalår, salatblader, skiver av brie og noen dråper Balsamico-eddik
  • Rømme, salatbladet, skivet purre, skivet rødløk og røkelaks.
Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

