Spis mer løk – snarlaget syltet løk

syltetlok3

Syltet løk, nettopp lagt på glass. Foto: Lise von Krogh

Løk er noe av det sunneste og deiligste du kan ha til maten.

I vår holdt jeg foredrag for Gartnerhallen om helsefordelene med å spise mer grønnsaker. Jeg husker at jeg fikk applaus da jeg sa at løk er noe av det sunneste vi kan spise. Under lunsjen knyttet jeg kontakt med løkbonden Olav Brataas som lovde å sende meg sette løk. Setteløken kom i posten og ble satt ned. Nå har den blitt til deilige gule og røde løk. Løken var i utgangspunktet ikke økologisk, men hos meg har den kun fått økologisk gjødsel og er nesten-økologisk.

Løk, en kulinarisk glede også som syltet

Jeg elsker løk. Både rå og tilberedt. Aldri har fersk løk vært så godt som den som kommer rett opp av jorden og skjæres i fine skiver. Men, løk kan brukes på mange måter. For variasjonens skyld fant jeg en oppskrift på syltet løk i boken til Andreas Viestad, Norsk mat. Men i stedet for rødvinseddik, brukte jeg soldbæreddik fra Nordhavn eddike bryggeri. Resultatet ble veldig godt, perfekt til vilt eller fisk.

Hvorfor er det så bra å spise løk?

Dette er en av de få matvarene som vi direkte kan si er knyttet til sannsynlig redusert kreftrisiko, dvs. kreft i magesekken i følge World Cancer Research Fund og American Institute for Cancer Research.

All løk, dvs. rød løk, gul løk, gressløk, vårløk, purre, sjalottløk og spesielt hvitløk, inneholder et svovelholdig stoff som kalles allicin.  Allicin dannes når løken skjæres opp, knuses, tygges eller presses. Når oksygenet i luften slipper til vevet i løken skjer det en kjemisk reaksjon. Enzymet allinase reagerer med alliin og danner allicin. Allicin er en ustabil forbindelse som lett omdannes videre til en rekke mer stabile svovelforbindelser, bl.a. diallylsulfid, diallyldisulfid og diallyltrisulfid. Grunnen til at løken ikke lukter når den er hel er fordi alliin er luktfri. Det er først når vi har fått dannet allicin og allylsulfider at den sterke duften og smaken fremtrer. Det er også da vi får de gunstige helseeffektene fra løken.

Forøvrig er løk rik på fiber og inneholder blant annet av det løselige fibret inulin. Inulin smaker søtt og fungerer som et prebiotika. Dvs. næring for de gunstige tarmbakteriene.

Tenkt på dette neste gang du har løk i maten. Løk er en billig, men potent råvare. Når du steker løken blank, blir den søtere og setter god smak på retten. Du kan godt øke mengden løk i matlagingen, det er bare godt.

Oppskrift: Syltet løk med solbæreddik

Oppskriften er tilpasset etter “Syltet løk” fra Norsk mat med Andreas Viestad (Cappelen Damm, 2008)

Du trenger følgende til et syltetøyglass: 

  • 6 rødløk, skivet
  • 5 ts sukker
  • 10 ss solbæreddik (eller rødvinseddik)
  • 2 laurbærblad

Slik gjør du: 

Rens og skjær løken i skiver. Legg løken i syltetøyglasset. Ha i sukker, eddik og laurbærblad. Ha på lokket og rist til ingrediensene er blandet. La løken så i noen minutter før servering eller sett den i kjøleskap og bruk den til gode middagsretter av fisk eller vilt.

Saken sto første gang på økologisk.no

Advertisements

Comments

  1. Hei. jeg låner oppskriften din til i kveld. Er det ok?

    Like

  2. Oda Blø says:

    Veldig interessant artikkel. Vil bare kommentere navnet på enzymet du nevnte. Det heter vel ikke allianse, men heller noe sånt som allinase?
    Ellers vil jeg bare si at jeg stadig leser de nye innleggene dine – det er veldig lærerikt!
    – Oda

    Like

    • lisevonkrogh says:

      hehe, her er det nok stavekontrollen som har spilt meg et puss, takk for at du sa i fra 😀

      Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s