Komplett vegetarisk – Kikertkaker med raita og krydderris

Maten smaker like godt som den ser ut til. Foto: Lise von Krogh

Maten smaker like godt som den ser ut til. Foto: Lise von Krogh

Vidunderlige smaker og sunnhet på samme tallerken. Du savner ikke kjøtt i denne retten. 

Jeg spiser gjerne vegetarisk, ikke hver dag, heller en gang i blant. Jeg har også prøvd meg som fullblods vegetarianer, men fant ut at jeg ville heller nyte det beste fra både dyre- og planteriket. Jeg legger likevel stor vekt på plantemat i matveien, fordi jeg vet at helsen min har godt av det. Noen ganger smeller jeg til med en ordentlig vegetarrett, slik som denne.

Bønner og ris må til for at den vegetariske middagen skal være ernæringsmessig  komplett. Når proteinet fra fra bønner møter proteinet fra ris, blir det komplett. Begge har nemlig en liten svakhet; lite innhold av visse aminosyrer som den andre har mer av. Sammen komplementer de hverandre og slik sikrer du deg at maten holder mål rent ernæringsmessig. Dessuten er protein fra bønner og ris billigere enn kjøtt.

Verken ris eller bønner smaker mye, men rikelig med krydre gjør susen.

I stedet for saus, prøv heller en raita. Den er superlett å lage og smaker veldig godt. Aller best er det med ordentlig tykk matlagingsyoghurt, men all naturell yoghurt passer. Denne raitaen er forøvrig perfekt til grillmat.

Prøv også: Vegetarianer for en dag – krydret sopp- og bønnegryte

Oppskrift: Kikertkaker med raita og krydderris

Du trenger følgende til to-tre porsjoner:

Ingredienser til krydderris: 

  • 2 dl ris
  • 1 stjerneanis
  • 1/2 ts gurkemeie
  • 3 nellikspikre
  • 3 kardemommekapsler
  • litt salt

Ingredienser til kikertkaker

  • 1 boks kikerter, avrent og skylt i kaldt vann
  • 1 gul løk, hakket
  • 2-3 fedd hvitløk
  • 1 egg
  • 1 ss sammalt hvetemel, finmalt
  • 1 ts karrikrydder, sterkt
  • 1/2 ts spisskummen, malt
  • 1 ts korianderfrø, malt
  • Litt salt

Ingredienser til raita: 

  • 2 dl yoghurt naturell
  • 1 stor tomat, grovhakket
  • 1 /2 agurk, grovhakket (uten den bløte kjernen)
  • 2 ss korianderblader, finhakket

Slik gjør du: 

Start med risen. Kok opp dobbelt så mye vann som ris i en noen lunde romslig kasserolle. Skyll risen godt i kaldt vann. Gi kardemommekapslene en liten “trøkk” med knivskaftet slik at de åpner seg litt. Når vannet koker har du i ris og krydre. Rør godt rundt, demp varmen laveste trinn og legg på lokk. La risen stå og trekke i 15-30 minutter (ikke ta av lokket) avhengig av om du bruker hvit eller brun ris – risen blir stort sett ferdig på samme tid som du bruker på resten av middagen.  NB! Når du bruker hele krydre i risen, kan det lønne seg å ta dem ut før servering ettersom de ikke er så gode å tygge på.

Ha kikerter, løk, hvitløk, egg, mel, karri og malt koriander i en blender. Kjør blandingen raskt til en fin “deig”. Lag flate kaker av kikertdeigen og stek disse i olje i en stekepannen på medium varme. Vend dem forsiktig (så de ikke går i stykker) etter et par minutter og stek dem på andre siden. Det er bedre å steke dem i moderat tempo slik at kjernen stivner – enn å svi dem på høy varme fordi da blir de ikke gjennomstekte.

Raitaen er veldig lett å lage. Du blander bare ingrediensene sammen og lar den stå i kjøleskapet.

Server kikertkaker med ris, raita og grønn salat.

Tips! Bløtlegg tørre kikerter over natten. Kok dem og bruk de varme kikertene som basis i stedet for – det smaker enda bedre.

Comments

  1. Lovely- har akkurat en stor kikertgryte ferdiglaget hjemme, dette var en fine måte å bruke dem på(-:

    Like

  2. Jeg oppdaget nettopp bloggen din og har funnet mange ideer jeg vil prøve. Denne her skal jeg prøve neste uke (faster for tiden…), men en spørsmål har jeg: jeg bor i Berlin og er ikke helt sikker på om “en boks kikerter” har den samme størrelsen her som i Norge. Bortsett fra det var jeg ikke klar over att “en boks” er en måleenhet i Norge… 😉

    Like

    • lisevonkrogh says:

      Hei Joachim, det var hyggelig å høre. Håper du får gleden av flere oppskrifter når fasten er over. “En boks” er jo ikke akkurat en måleenhet, haha! Men De fleste bokser (også i utlandet) veier 400 gram (kikerter inkl. lake). Har du streng faste?

      Like

    • Streng og streng fru Blom… Jeg har tre innledende dager hvor jeg bare spiser råkost og små portioner, drikker tea/vann (ingen kaffe) og. Så ti dager hvor jeg drikker fresh self-press juices – vegetables-juices only (no fruit-sugar), vann og tea (hvordan skriver man tea på norsk??). Etter de 10 dagene blir det 4-5 dager med “oppbygning” – there I just follow a “normal” plan from I book I have on the subject.

      Nå spiser jeg bare økologiskt mat, så boksene – som stort sett er glass 🙂 – er som regeler 250g eller 500g… Men det er kanskje et tyskt økologisk fenomen… 😀

      Like

    • lisevonkrogh says:

      Imponerende! Jeg faster aldri selv, da jeg er ganske slank og har høy forbrenning. Har heller fetekurer en gang i blant for å få opp vekten. Sikkert bedre utvalg av økologisk mat i Berlin enn her hjemme kan jeg tenke meg.

      Like

    • 🙂 Jeg faster ikke for å miste vekt, men to detoxify. And it just feels damn good! Jeg er også slank og har høy forbrenning, så jeg mister 7-10kg når jeg faster, men som sagt, det er ikke målet. Det føles fakstisk bare deilig ut fra dag 4 – 10! Prøv så for du se! 🙂

      Like

  3. grethe wang says:

    I gamledager lagde vi veggiskaker vi fikk god samvittighet av å spise. Flott med en nyere sprekere versjon. Denne skal prøves.

    Like

Trackbacks

  1. […] Jeg anbefaler også retten Komplett vegetarisk – Kikertkaker med raita og krydderris […]

    Like

  2. […] Jeg er ingen veganer eller vegetarianer og bruker både melke- og soyaprodukter i matlagingen min. Jeg har dager jeg spiser kjøtt og dager jeg spiser vegetarisk. Komplett vegetarisk – Kikertkaker med raita og krydderris. […]

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

