Til svigerfar – Tradisjonelle kjøttkaker

Ingrid Espelid Hovigs kjøttboller, vær så god!

Ingrid Espelid Hovigs kjøttboller, vær så god!

Denne middagen skal svigerfar få neste gang han kommer på besøk. Han mener nemlig at vi er ferd med å glemme tradisjonsmaten. Derfor: Ingrid Espelids kjøttkaker, vær så god!

Min svigerfar er på facebook. Der ytrer han både det ene og det andre, gjerne i en poetisk stil. For en stund tilbake langet han ut om oss som til en hver tid skal legge ut matbilder. Et av ankepunktene var fraværet av tradisjonsmaten og det er ikke fritt for at jeg følte meg litt truffet. Dette skrev han:

Mye fine bilder av mat på FB. Men er det mulig å få se et bilde av røykt blåkveita, sursteik, røykt sild, saltsprengt torsk, sennepsild, syltelabber, blodpudding, fleskajevning, eplegele, sursild, reinsdyrpølsa, bjørnebær, aure, kvitting, lammefrikase, skrei, svinaknok, tørrfisk, lyrakaker, eller annen norsk mat? (Altså retter som du må ut av Norge for å få servert.) I det minste en fiskebolle eller to? Men deri ligger det å banne i kirka. Nå har nordmenn lært seg ord som nasi goreng og roti chanai seksti år etter europeerne (som fremdeles er stolt av sin egen mat). Det gjelder å henge på dem. Leve Grandiosa, Riesling og Cafe latte.

Det fikk meg til å tenke. Han har jo et poeng! Jeg lager heller ikke så mye tradisjonsmat. Grunnen til dette er at en del tradisjonsmat gjerne er både feit og salt, men det finnes også mange retter som er sunne og balanserte. Ser vi langt nok bakover i tid, lagde vi mat av rene råvarer og andelen kjøtt var mindre. Jeg har ambisjoner om å se bakover i tid på kjøkkenet, men jeg kommer neppe til å kaste meg over syltelabber eller blodpudding. Snarere fiskeretter og kjøttretter med mye grønnsaker.

Til å hjelpe meg med dette har min mor sendt meg mormors gamle kokebok fra 1940 som jeg hentet i postkassen i går. Full av skikkelige oppskrifter og notater. Noen tilpasninger fra 1940 til 2013 må nok til. Skal jeg lage kjøttkaker anno 1940, så trenger jeg nemlig nyretalg og det selger de neppe på den lokale butikken.

Mormors oppskrifter fra 1940.

Mormors kokebok fra 1940.

Bra kjøtt!

Her i huset spiser vi forøvrig mest skotsk høylandsfe, som vi kjøper direkte fra bonden på Hævop Gård. Kjøtt fra sunne, harmoniske dyr som går i flokk ute året rundt. De beiter på vanlig gress, halm og mer “vilt” skogsterreng.

Ingrid Espelid Hovigs kjøttkaker, overraskende sunne

Kjøttkaker er både tradisjonelle og hverdagslige og skal i tillegg til kjøttkakene inneholde poteter, ertestuing og grønnsaker. Men hvordan lager du skikkelige kjøttkaker egentlig? For å få svar på det, bladde jeg opp den rutete kokeboken til Ingrid Espelid Hovig. Jeg har nemlig ikke laget slike kjøttkaker før.

Her lærte jeg at hun spedde ut kjøttfarsen med havregryn. Genialt! Når vi gjør produkttester på bramat.no, trekker vi gjerne ned på ingredienser som sper ut kjøttet fordi dette ofte er ren stivelse, f.eks. siktet hvetemel og hvetestivelse. Slik som i denne kjøttbolletesten. Dette er karbohydrater uten særlig mye andre næringsstoffer. MEN – når du bruker havregryn i stedet for, blir kjøttkakene en kilde til fiber som er bra for kolesterolet og bidrar til et normalt blodsukker. I tillegg blir kjøttkakene billigere fordi havren koster mindre enn kjøtt.

Hvordan lager du kjøttkaker? Legg gjerne igjen en kommentar under oppskriften!

Det eneste jeg har å utsette på kjøttkakene hennes er den milde smaken, kanskje fordi jeg er så vant til chili, hvitløk og annet asiatisk krydder… Svigerfar bor i Malaysia og er vant enda sterkere mat. Lurer på om dette går så bra, egentlig?

tradisjonellekjottkaker1

Godt og faktisk sunt! Foto: Lise von Krogh

Dersom du vil smake litt mer utradisjonelle kjøttboller anbefaler jeg deg å lese videre her:

Oppskrift: Tradisjonelle kjøttkaker

Oppskriften på kjøttkakene er hentet fra boken Den nye smårutete kokeboken av Ingrid Espelid Hovig (2000).

Til fire porsjoner trenger du følgende: 

  • 0,75 dl havregryn
  • 1 ss potetmel
  • 1,5-2 dl vann
  • 400 gram kjøttdeig – jeg brukte skotsk høylandsfe
  • 1 eggeplomme
  • 1/2 ts salt
  • 1 kryddermål pepper
  • Smør til steking

Slik gjør du: 

I en bolle blander du sammen havregryn, potetmel og kaldt vann. La “havregrøten” stå og svelle i rundt ti minutter. Deretter har du i kjøttdeigen, eggeplommen, salt og pepper. Kna alle ingrediensene godt sammen -gjerne med hendene, slik at kjøttfarsen henger godt sammen.

Bruk en spiseskje og/eller hendene til å forme passe store kjøttkaker som stekes i brunet smør. Brun kjøttkakene og legg dem i en ildfast form i stekeovnen (settes på ca. 200 grader) hvor de etterstekes. Kjøttkakene skal være gjennomstekte og ikke rå i midten.

Serveres med (hjemmelaget) ertestuing, brun saus, kokte grønnsaker (gulrot, brokkoli, rosenkål), kokte poteter og tyttebærsyltetøy.

Comments

  1. Kjøttkaker er alltid godt! Selv blander jeg kjøttdeig/karbonadedeig med salt, pepper, muskat, ingefær, 1 egg (kommer jo selvsagt an på hvor mye man lager), litt potetmel, kavring som jeg knuser oppi, litt fløte (bruker kremfløte), finhakket løk og gjerne litt finhakket hvitløk:-) (svigermor finhakker av og til rød chili også oppi, veldig godt!)

    Steker dem, og lar dem enten trekke ferdig i sausen eller i stekeovn!

    Like

  2. irenemaardalen says:

    Reblogged this on Irene Mårdalen.

    Like

  3. irenemaardalen says:

    Denne skal jeg jammen servere min far 🙂

    Like

  4. Jeg bruker min gamle bestemors oppskrift som riktignok spes ut med kun melk og potetmel, men som i tillegg inneholder finhakket løk, revet muskatnøtt og tørket ingefær. Det er essensielt for smaken 🙂 Der brukes også hele egget. Havregryn hørtes ut som en god ide, så det skal prøves neste gang!

    Like

    • lisevonkrogh says:

      Flere anbefaler muskat og ingefær, det blir garantert med i de neste kjøttkakene. Bruker du rå løk?

      Like

  5. I stedet for ingefær og muskat har jeg prøvd en ørliten dert med allehånde. Fantastisk! Hvis man tilsetter litt svinefarse for de som kan spise det, blir det komplett.

    Like

  6. Bra blogg, Lise!

    Det er Magne fra VG her, nå har jeg anbefalt innlegget ditt på forsiden av VG slik at flere kan få gleden av det.

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea _a_ vg.no

    🙂

    Like

  7. Liv AUdil says:

    Hvis du i tillegg tar med ca halv teskje med ingefær og samme med muskattnøtt og trekker de ferdig i buljongvann i stedet for å steke dem ferdig i stekeovn, får du verdens beste kjøttkaker!! Du må selvfølgelig lage brunsausen selv og da bruker du buljongvannet i den. PST sausen kan du piffe opp med litt rød chili om du savner det sterke!

    Like

    • lisevonkrogh says:

      Buljongvann – det var smart! Ingefær (malt), pepper og muskat brukes faktisk som krydder i den gamle kokeboken også. Rød chili derimot, blir nok å ta det tradisjonelle litt langt, he he. Det bruker derimot i rikelig monn i mer eksotiske kjøttboller 🙂

      Like

    • Bytt havregryn med knust kavring. Riv 1 løk på rivgjern og ha i deigen.
      Dette gjør kakene enda bedre.

      Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

