Prøv noe nytt – Lam med bakt rosenkål og rosa stappe

Spennende fredagsmiddag. Foto: Lise von Krogh

Det er ikke første gangen jeg kjøper en grønnsak i butikken og dama i kassa spør meg hva dette er. Ser jeg noe jeg ikke har prøvd før, blir jeg glad og nysgjerrig. I dag fant jeg knutekål i nærbutikken – den ble med hjem. Å prøve noe nytt er berikende og en god vane. 

Jeg har flere vaner, en vane er å variere. På kjøkkenet trives den vanen særlig godt. Oppskrifter må varieres og mat lages gjerne uten oppskrift. Dette skaper matglede (stort sett) og smaklig utfoldelse.

Det er lurt å variere

Jo mer du tør å teste din egen smak, desto mer variert kosthold får du. Variasjon bør være en del av et normalt sunt kosthold. Jr. har aldri smakt rosa stappe før, men han er vant med at maten aldri er lik her hjemme. Derfor tør han prøve maten. Han rekker aldri å bli vant til en rett, men blir vant til og utfordret. Rosa stappe gikk ned på høykant. Til og med den litt skeptiske husbonden var fornøyd.

Slik lager du rosa stappe

Når potemosen blir kjedelig, kan du ha i litt rødbeter med potetene når disse koker. Da får du rosa potetstappe. Knutekål er lilla utenpå, men hvit inni. Derfor brukte jeg litt rødbete for å gi stappen farge.

Knutekål er forøvrig en kilde til vitamin C, dersom den ikke kokes i hjel. Jeg dampet biter av knutekål, da bevares vitaminene bedre. Foto: Lise von Krogh

Oppskrift: Lam med bakt rosenkål og rosa stappe

Du trenger følgende til 2-3 porsjoner:

  • 3 skiver lam
  • 1 knutekål, skrellet og kuttet i biter
  • 1 rødbete, skrellet og kuttet i biter
  • 2 ss smør
  • 1/2 dl fløte
  • 10 rosenkål, renset og delt i to
  • 1/2 dl hasselnøtter, lett knuste
  • Olivenolje
  • Salt og pepper

Slik gjør du:

Knutekålen bør dampes, men kan også kokes. Ha den i en dampkjele sammen med rødbeten. Dampes i ca. 15-20 minutter til den er mør. Moses med stappe eller stavmikser. La bitene få dampe litt av seg før de moses. Mos bitene og ha i smør og fløte. La gjerne stappen stå på en varm plate mens du rører og la overflødig væske fordampe. Smakes til med salt og pepper.

Ha rosenkål og hasselnøtter på en stekeplate med olivenolje. Strø over salt og pepper og litt mer olivenolje. Grilles i oven på 250 grader i ca 5 minutter. Følg godt med slik at maten ikke blir brent.

Stek lammeskivene i smør. Omlag 1-2 minutter på hver side. La dem ligge litt før servering.

Rosenkål med hasselnøtter. Foto: Lise von Krogh

Comments

  1. Det såg veldig godt ut:)

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

