Inspirert av sesongen – grønnsakssuppe med kjøttpølse

Inspirasjonskilden noteres i. Foto: Lise von Krogh

La deg inspirere av høsten. Nå kan du virkelig fråtse i ferske, gode og norske råvarer. På kjølige høstdager smaker det ekstra godt med en varmende suppe av deilige og sunne grønnsaker – og litt kjøttpølse.

Høsten er en av mine favorittårstider (foruten om vinteren), både fordi naturen er så vakker og fordi maten er så god. Jeg lar meg inspirere til å utnytte kortreiste råvarer og lager gjerne mer tradisjonsmat enn ellers. Jeg lar meg også inspirere av andre – denne gangen av en kjendiskokk og av en oldefar.

Fritt fra…

Oppskrifter trenger du ikke følge slavisk. Bytt ut kjøtt med fisk eller i dette tilfellet kjøttpølser gir variasjon i kosten. Det samme gjelder mengden av ulike grønnsaker. Supper er perfekt til å eksperimentere med. I dag lot jeg inspirere av kjøttsuppen til Andreas Viestad.

Jeg tror vi nordmenn ofte vurderer rettens kvalitet etter om hvor sjenerøs kokken, restauranten eller produsenten er med mengden kjøtt. Rikelig med kjøtt er et pluss. Jeg mener det motsatte! Vi spiser allerede nok kjøtt, men sliter med å få i oss nok grønnsaker.

Hekta på kjødet? Eda saus og eple!

Spar på kjøttet og spis saus og potet, dette sa oldefar. Tidligere var kjøtt luksusmat, noe du var sparsommelig med. Det gjorde av grønnsakene utgjorde en større del av middagen enn i dag. Middagene våre kan godt inneholde mer grønnsaker!

Grønnsaker er godt og sunt. Oldefar til lillegutt ble 97 år og takket for seg denne uken. Om det lange livet skyldes mye grønnsaker eller gode gener er ikke godt å si, men mye forskning viser at dette er mat som kan forebygge både kreft og hjertesykdom.

Dagens grønnsaker

I denne suppen ble det brukt løk, purre, potet, hodekål og gulrøtter. Hver av grønnsakene har sine ernæringsmessige fortrinn som kort kan oppsummeres slik:

  • Gulrot en flott kilde ti antioksidanten og vitamin A-kilden betakaroten
  • Sellerirot er rik på fiber
  • Purre er en kilde til flere B-vitaminer
  • Hodekål er gir deg vitamin C
  • Løk er en utmerket kilde til kreftforebyggende fytokjemikalier
  • Potet er en energikilde med stivelse og blodtrykksenkende kalium

Les mer om kål i artikkelen min All grunn til å spise kål på bramat.no

Oppskrift: Grønnsaksgryte med kjøttpølse

Du trenger følgende til fire porsjoner suppe:

  • 1 løk, finhakket
  • 1 ss smør
  • 1,5 liter vann
  • 10 pepperkorn
  • 3 buljongterninger
  • 1 purre, snittet
  • 1/2 sellerirot, i terninger
  • 6 poteter, i terninger
  • 1/4 hodekål, finhakket
  • 3 gulrøtter, i terninger
  • Rikelig med finhakket persille og timian
  • 2 medium store kjøttpølser i terninger

Slik gjør du:

Bruk en god gryte, gjerne jerngryte. Stek løken blank i smør. Hell over vann og ha i buljong og pepper. Kok opp og ha i alle grønnsakene i gryten sammen med urtene. La gryten småkoke i 15-20 minutter. Ha i kjøttpølsen og la gryten stå og trekke til grønnsakene er møre. Smak til med salt og pepper.

Velbekomme!

Comments

  1. Koselig å se de flotte oppskriftene. Du skatter det min mor laget til oss da vi var barn. Måtte bare alle i familien se den verdien !

    Like

  2. Kristiane says:

    Denne var supergod! Jeg har alt laget den to ganger! Er også kjempegod med kylling pølser! Fantastisk 🙂

    Like

  3. Denne suppen skal jeg lage i morgen, så enkel og god ut !

    Like

Trackbacks

  1. […] koking godt uten å gå i oppløsning. Knollselleri er godt i fiskesuppe, frikasé, rotpuré, ragu, grønnsaksuppe med pølse og kjøtt i kjøttsuppe. Og har du en knollselleri med stilk og blader, så kan du bruke disse […]

    Like

  2. […] den i omeletter, grønnsakssuppe, kjøtt i kjøttsuppe, fiskesuppe og suppen vichyssoise, gryter, i pai, pastinakksuppe, lapskaus, […]

    Like

  3. […] du likte det jeg skrev i dette blogginnlegget, anbefaler jeg å lese Inspirert av sesongen – grønnsakssuppe med kjøttpølse og Når enden er god – […]

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

