Min franske venn – salat med Roquefort

Dette er favorittsalaten min. Foto: Lise von Krogh

For noen år siden satt vi på en fortausrestaurant på Champs-Élysées. Husbonden bestilte ostesmørbrød, jeg salat. Husbonden fikk en hvit bagett med smeltet hvitost og jeg fikk salat med Roquefort, valnøtter og sennepsvinagrette. Kun en av oss var fornøyd med maten.

Så god var salaten at jeg noterte meg hva den besto av og siden har jeg laget den hjemme ved jevne mellomrom. Husbonden har derimot ikke reprodusert sitt ostesmørbrød….

Salat med Roquefort er den salaten jeg liker aller best. Ikke fordi den er spesielt sunn, men fordi den smaker fantastisk godt. Driver du med lavkarbo, er dette innertier og “sunt”. Jeg er ikke så opptatt av å spise lavkarbo, men helt vanlig god og sunn mat. Det betyr ikke at jeg ikke kan spise en slik rett med god samvittighet likevel. Det er balansen i det totale kostholdet som teller. Og, denne salaten kan også fint spises med brød til – eller med et glass vin for den del.

Roquefort er min franske venn, som jeg tar med hjem når jeg er alene. Slik at jeg kan nyte ham i ensomhet.

Dette er derimot ikke en salat for sarte ganer. Den er proppfull av sterk smak, det sørger Roquefort, Djion-sennep, valnøtter og olivenolje for. Ingrediensene utfyller hverandre smaksmessig. Det eneste som skurrer litt i dagens rett er at olivenoljen er italiensk. En økologisk, toscansk kaldpresset jomfruolivenolje, Tenuta di Coltibuono, med kraftig og avbalansert smak. Heldigvis kjøpte jeg den av en hyggelig franskmann på Oliviers & Co. på Grünerløkka.

Tre sterke smaker som utfyller hverandre: Roquefort, sennep og valnøtter. Foto: Lise von Krogh

Oppskrift: Roquefort-salat

Til en porsjon trenger du følgende:

  • Sprø salat
  • 1 dl Roquefort i biter
  • 1/2 dl valnøtter
  • 1 ss gresskarkjerner
  • Olivenolje, hvit balsamico og Djion-sennep
  • Havsalt og nykvernet pepper
  • Litt bladpersille

Slik gjør du:

Riv salaten i passe store biter. Legg på ost. Rist valnøtter og gresskarkjerner på en tørr stekepanne til de begynner å dufte. Ha dem over salaten. Bland sammen 2/3 olivenolje med 1/3 balsamicoeddik og smak til med sennep. Dryss ørlite salt og pepper over.

Comments

  1. Dette høres meget bra ut. Jeg skal forsøke å lage noe lignende, og prøve ut noen andre typer ost. Jeg har lenge lett etter en god grunn til å kjøpe både valnøtter og blåmuggost, og jeg tror dette er riktig sted å begynne. Takk for tipset. 🙂

    Like

Trackbacks

  1. […] Du kan f.eks. øke inntaket av ost på bekostning av kjøtt. Du kan lage et deilig smørbrød med brie eller salat med roquefort. […]

    Like

  2. […] Om du er glad i rike salater, bør du prøve mine favoritter Livet er for kort til å spise trist mat ? salat med salat og Min franske venn ? salat med Roquefort. […]

    Like

  3. […] Min franske venn – salat med Roquefort,  fra Lise von Krogh […]

    Like

  4. […] Om du er glad i rike salater, bør du prøve mine favoritter Livet er for kort til å spise trist mat – salat med salat og Min franske venn – salat med Roquefort. […]

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

