Steinbit med rosmarin og eple – vi ses igjen!

Steinbit med harmoniske ingredienser. Ikke sterkt, men mye smak. Foto: Lise von Krogh

Steinbit bakt med rosmarin, eple, sitron, hvitløk og olivenolje er en fullkommen smaksharmoni. Kan det bli bedre? Det kan i alle fall bli litt verre.

Steinbit er fantastisk godt. Denne faste fisken er lett å tilberede, fordi den oppfører seg nærmest som en biff. Klarer du å steke en biff (medium/rå), klarer du også steke steinbit. Det holder seg fast og fin og flaker ikke opp, men den blir enda bedre om du baker den i ovnen med gode smaksingredienser.

Vi fikk hyggelig besøk fra storbyen med medbrakt steinbitfilet. Da må det blir bra middag, men hva slags fisk er steinbit? Er den sunn, er den moralsk riktig å spise? Som med all mat, har medaljen to sider.

Ernæringsmessig er steinbit helt topp

Steinbit er hvitfisk, men ikke blant de magreste fiskeslagene. Steinbit (2,5 % fett) er feitere enn torsken (0,5 % fett) men på langt nær så feit som laksen (16 % fett). Og, fettet det er av det sunne umettede slaget. Spiser du en porsjon (150 gram) steinbit har du fått dekket 1/3 av vitamin D-behovet ditt og nesten dobbelt så mye selen som anbefalt – så har du litt å gå på. Vitamin D er det vanskelig å spise nok av, så da er det fint å spise mellomfet fisk i tillegg til feit fisk. Selen har vi også få gode kilder til. Fisk, skalldyr og innmat er de beste kildene.

Steinbit er som annen fisk en knallgod proteinkilde. Proteinet har en meget høy kvalitet, det vil si at fisk inneholder tilstrekkelig av alle essensielle aminosyrer og er i tillegg lett fordøyelig. Fiskemuskulaturen inneholder mye mindre bindevev enn muskulatur fra pattedyr. Derfor er det heller ikke behov for mørning av fiskemuskulaturen.

Les også artikkelen min Spis hvit fisk på bramat.no

Et festmåltid med steinbit som hovedrett. Foto: Lise von Krogh

Hvordan står det til med steinbiten egentlig?

Akk og ve, å være en sulten og bevisst forbruker er nærmest håpløst. Besøket vårt som hadde med seg denne deilige fileten, kjøpt hos en fin fiskehandler i Oslo, hadde kjøpt “rød fisk”. Rød fisk bør du styre unna i følge Sjømatguiden til WWF som sier dette om steinbiten “Manglende kunnskap om bestandsstatus og et uregulert fiske gjør at steinbit hovedsakelig bør unngås.” samt at “Det blir per i dag ikke gitt noen særskilte forvaltningsråd for denne arten. Fisket tyder på at bestanden i Nordsjøen er i tilbakegang.”

Hva skal en stakkars forbruker gjøre? Hva menes med at den bør “hovedsakelig unngås”? En løsning er å unngå steinbit og det blir nok “hovedsakelig” min løsning fremover til jeg får vite mer om hvordan det egentlig står til med denne kjevesterke bunnfisken.

Heldigvis, kan denne oppskriften kan fint lages med annen (“grønn”) fisk, f.eks. kamskjell, Alaska pollock, kongekrabbe og torsk. Jeg håper at bestanden tar seg opp og at det kommer trygge råd som gjør at jeg kan spise denne med god samvittighet.

So long catfish, until we meet again!

En rett som smaker minst like godt som den ser ut til. Foto: Lise von Krogh

Oppskrift: Steinbit (eller annen hvit fisk) med rosmarin og eple

Følgende trenger du til en solid middag for fire:

  • En side, filert steinbit
  • 1/2 sitron, i skiver
  • 1 grønt eple med skall på, skåret i tynne skiver som deles i fire
  • 2 hvitløk, skivet
  • Noen kvaster rosmarin
  • 1 håndfull tørket steinsopp
  • Olivenolje, maldon-salt og nykvernet pepper

Slik gjør du: 

Bløtlegg steinsoppen i kaldt vann i en skål.

I en stor ildfast form heller du i litt olivenolje. Legg i fisken (delt i to). Hell over litt mer olivenolje. Fordel sitronskivene, eplebitene, hvitløk og rosmarin. Ha salt og pepper på toppen. Stekes i ovnen ved 175 grader i et kvarter.

Klem væsken ut av soppen. Stek den i smør og ha den oppå fisken rett før servering.

Server fisken med couscous og et par gode salater.

En enkel salat av tomat, rødløk, basilikum, olivenolje og litt salt og pepper. Foto: Lise von Krogh

Comments

  1. Hildegerd says:

    Spennende oppskrift som jeg vil prøve med sei eller kveite.

    Like

Trackbacks

  1. […] For noen år tilbake kuttet jeg ut scampi, dvs. tropiske reker for å være helt presis. Jeg hadde nettopp spist et deilig scampimåltid og skulle skrive litt om scampi da jeg kom over sjømatguiden til WWF. Der var scampi kategorisert som Rød fisk fordi oppdrett av scampi ødelegger mangroveskoger og villfanget scampi skader havbunnen, korallrev og fører med seg bifangst av blant annet havskillpadder.  Jeg endte opp med å skrive det skamfulle blogginnlegget Syndige scampi ? historien om da jeg sluttet å spise store reker.  Les mer scampi i Sjømatguiden. Det er også lenge siden jeg spiste favorittfiskene mine steinbit og breiflabb: Steinbit med rosmarin og eple ? vi ses igjen! […]

    Like

  2. […] For noen år tilbake kuttet jeg ut scampi, dvs. tropiske reker for å være helt presis. Jeg hadde nettopp spist et deilig scampimåltid og skulle skrive litt om scampi da jeg kom over sjømatguiden til WWF. Der var scampi kategorisert som Rød fisk fordi oppdrett av scampi ødelegger mangroveskoger og villfanget scampi skader havbunnen, korallrev og fører med seg bifangst av blant annet havskillpadder.  Jeg endte opp med å skrive det skamfulle blogginnlegget Syndige scampi – historien om da jeg sluttet å spise store reker.  Les mer scampi i Sjømatguiden. Det er også lenge siden jeg spiste favorittfiskene mine steinbit og breiflabb: Steinbit med rosmarin og eple – vi ses igjen! […]

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

