En feit salat til hverdags – en god dose med oljesyre

Glem kinakålen og maisen, bruk heller red rubarb og avokado. Foto: Lise von Krogh

Jeg elsker feite salater. Ikke salat dynket med Thousand Island-dressing, men en salat full av oljesyre. Dagens  salat ble spist uten brød – det ble bare sånn. 

Jeg er glad i brød og spiser det hver dag, men spiser sjeldent brød til salater. Egentlig spiser jeg nesten bare lavkarbosalater. Det beste jeg vet i en salat er en god ost, b.la. mozzarella og Roquefort, nøtter, avokado og olivenolje. Og, selvfølgelig en god grønn salat, helst småbladsalat. Salaten blir nesten et påskudd til å fråtse i ost, men det er ikke ost som er dette salattemaet. Derimot avokado og oliven.

Avokado, oliven og olivenolje er rike på fett, men ikke hvilket som helst fett. De er rike på en enumettet fettsyre som kalles oljesyre. Du har kanskje sett olivenolje stivne i kjøleskapet. De hvite klumpene i den kalde oljen er nemlig oljesyren.

Olivenolje – ikke som andre oljer

Alle planteoljer er rike på flerumettet, vegetabilsk omega-6 og litt omega-3-fetsyrer, men ikke olivenoljen. Den inneholder lite flerumettet fett, men derimot mye omega-9. Hele hele 70-80 prosent av olivenolje er oljesyre, en gunstig omega-9-fettsyre.

Selv om kroppen kan produsere omega-9-fettsyrer selv, er det likevel lurt å spise det også. Omega-9 er nemlig nesten like så effektiv som flerumettet fett til å senke det ugunstige LDL-kolesterolnivået i blodet når de erstatter mettet fett, f.eks. fra kjøtt og fet animalsk mat.

Du trenger ikke kjøpe dyre kosttilskudd for å få i deg gunstig omega-9. Det er bare å bruke olivenolje i matlagingen. Bruk extra virgin/kaldpresset jomfruolje til dressing, sauser og i bakverk, og heller den varmpressede, raffinerte olivenoljen til steking.

Saftige oliven, grønne og brune, er det bare å spise. Dette er også en måte å få i seg oljesyren på. Den inneholder åtte prosent oljesyre

Feit og sunn avokado

I avokadoen er det ti prosent oljesyre. Men den er også en fiberkilde og rik på antioksidanter. Avokadooljen inneholde også mye oljesyre, faktisk like mye som olivenoljen.

Balanse i måltidet

I denne feite salaten balanseres mettet fett fra osten med enumettet fett fra oliven og avokado. Rett og slett helt perfekt og utrolig godt!

Oppskrift: Deilig, feit salat

Må spises med en gang! Både fordi det er så godt, men også for at avokadoen ikke skal bli brun. Foto: Lise von Krogh

Du trenger følgende til 2 porsjoner:

  • 1 mozzarella
  • 1 avokado
  • 1 pakke salat, f.eks. Red Rhubarb
  • Rikelig med oliven
  • Rikelig med grønne urter, .f.eks. persille og kjørvel
  • Olivenolje
  • Balsamico-eddik
  • Litt nykvernet pepper og Maldon-salt

Legg nyvasket salat på tallerknene. Fordel revet mozzarella, biter av avokado, oliven og urter over salaten.

Risle over med olivenolje og eddik. Litt salt og pepper setter prikken på i-en.

Tips: Hvis du er ekstra sulten lønner det seg å spise litt brød til.

Advertisements

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s