Desperate tortillas med egg og grov prat

Når husbonden snur brødkrisen til et herlig måltid er søndagen reddet og uken kan gå mot en lykkelig slutt. I dag pakket den sedvanlige søndagsomeletten seg inn i fullkornstortilla, til stor glede for store og små.

Omeletten var klar, men brødet var muggent. Knekkebrød var ikke godt nok. Heldigvis har også vi innlosjert taco på kjøkkenet vårt og tortillaene fremsto som mer enn et fullgodt alternativ til brød. I allefall smaksmessig, men er det et like bra valg – ernæringsmessig altså?

Brød eller tortilla – Fint eller grovt

For det første … Du kommer bedre ut ernæringsmessig om du velger fullkorntortilla istedet for den originale, fine tortillaen. Fiberinnholdet er ca. tre ganger så høyt – uansett hvilket merke du velger. Og for det andre… Dersom valget står mellom et vanlig grovbrød og fullkorntortilla, så er det faktisk ikke så ulikt mht. fiber. Best i test (2012) å på bramat.no var Rema 1000s Fullkorntortilla.

Grovbrød – 100 % sammalt (100 gram, dvs. 2,5 brødskive): 
Energi: 219 kcal
Protein: 9,2 g
Fett: 1,7 g
Karbohydrater: 37,6 g
Fiber: 8,4 g

Rema 1000 Fullkorntortilla (100 gram, dvs. 2,5 tortilla): 
Energi: 290 kcal
Protein: 9,5 g
Fett: 6,0 g
Karbohydrater: 46 g
Fiber: 6,5 g

Når du velger tortilla, gå for fullkorn, men sjekk også at den ikke inneholder palmeolje. Noen tortillas er bedre valg fremfor det andre, men et 100 % grovt brød laget på vann med sunt  fett er et enda bedre valg. Og valget er ditt!

Oppskrift: Fars desperate tortillas med blåmuggostomelett

Du trenger dette til ca. 2-3 porsjoner:

  • 1 paprika, i biter
  • 6 egg, pisket
  • 1/2 blåmuggost, i biter
  • 4 fullkorntortillas
  • Salat, revet
  • Timian, hakket
  • Olivenolje
  • Maldon-salt
  • Salsa, guacamole og lettrømme

Slik gjør du:

Varm opp olje i en wok eller stekepanne. Stek paprikaen et par minutter i oljen. Ha i egg og blåmuggost. Vend ingrediensene sammen. La omeletten stå og stive på medium varme.

Fordel omeletten i tortillaene og rull dem sammen. Stek dem i ovnen til de får en brun og sprø overflate. Serveres med strø av Maldon-salt, timian og risle litt olivenolje over.

Spis retten med salat, salsa, guacamole og lettrømme.

Advertisements

Comments

  1. maren says:

    genialt:)

    Like

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s