Hjemmelaget pålegg – nesten giftfri tunfisksalat

Smakfull og næringsrik tunfisksalat.

Jeg pleier alltid å anbefale tunfisk som en kilde til omega-3-fettsyrer når jeg holder foredrag. Da får jeg gjerne spørsmålet om ikke tunfisk også er en kilde til kvikksølv? Svaret er at det kommer helt an på tunfisken. Velger du rett kan du spise tunfisk nærmest bekymringsfritt rett og slett.

Stor tunfisk, mye kvikksølv

Tunfisk er rovdyr, de spiser annen fisk og ligger høyt oppe i havets næringskjede. Toppredatoren akkumulerer metylkvikksølv over tid. Jo større og eldre fisk, jo mer kvikksølv inneholder den. Når du spiser fersk tunfiskbiff får du i deg dette tungmetallet som har en halveringstid på 70 dager i kroppen. Gravide skal ikke spise denne fisken fordi det kan skade utviklingen av nervesystemet hos fosteret. Generelt bør du ikke overdrive inntaket av fersk tunfisk (fra stor fisk), varier heller med andre fiskeslag.

Spis den lille rovfisken til hverdags

Den hermetiske tunfisken er imidlertid trygg å spise, også for gravide. Denne kommer fra små tunfisk og derfor har ikke de uheldige mengdene med metylkvikksølv. Helt fri for kvikksølv er den nok ikke, men mengdene er innenfor et akseptabelt nivå.

Velg miljøbevisst

Det er flere typer tunfisk. Noen bestander er truede. Dessuten kan bifangst gå utover delfiner, skilpadder, haier og albatrosser. Hermetisk tunfisk som er miljøsertifisert med merket MSC, kan du spise med god samvittighet. Shipjack-tunfisken som gjerne brukes i hermetikken er også et greit valg, i følge WWF.

Et ernæringsmessig godt valg

Tunfisk er en halvfeit fisk og en fin kilde til omega-3-fettsyrer. Dessuten inneholder den like mye protein som kylling og reker. Tunfisk er en god kilde til niacin, vitamin B12, selen og jod.

En boks tunfisk og vanlige ingredienser er alt som skal til for å lage tunfisksalat. Foto: Lise von Krogh

Hjemmelaget tunfisksalat til lunsj 

Dette pålegget lager jeg når jeg har lyst på et saftig pålegg. Så godt at jeg helst ikke vil dele det med noen.

Dette trenger du til 3-4 brødskiver:

  • 1 boks hermetisk tunfisk, i vann, avrent
  • 1/2 rød løk, finhakket
  • 1 fedd hvitløk, presset
  • 1/3 tube majones
  • Litt finhakket dill
  • Saften av 1 sitronbåt
  • Nykvernet pepper og maldonesalt

Slik gjør du:

La tunfisken renne godt av seg. Et tips er å presse lokket godt ned i fisken og hell ut væsken. Ha alle ingrediensene i en bolle. Bland godt. Juster med mengde majones etter smak.

Serveres på godt brød.

Brahverdag.no: Sjekk ut hva slags tunfiskpålegg min Bramat-kollega, klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius har laget: Proteinrikt pålegg

Advertisements

Veldig hyggelig om du legger igjen noen ord og tanker

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s